شروع نبرد 120 روز با آلودگی هوای پایتخت

به گزارش دور زمین، سیدآرش حسینی میلانی درگفتگو با خبرنگاران با اشاره به اجرای فاز دوم طرح کنترل آلودگی هوای شهر (کاهش) گفت: امروز دومین روز از نبرد 120 روزه با آلودگی هوای شهر تهران است. ظرفیت تهویه طبیعی شهر تهران بنا به دلایل مختلف از وضعیت جغرافیایی محدود است و با وجود بیش از چهار میلیون خودروی سواری و سه میلیون موتورسیکلت و همچنین وارونگی هوا شاهد تشدید آلودگی هوای تهران هستیم، به گونه ای که غلظت ذرات آلاینده در نیمه دوم سال بیش از دو برابر نیمه اول سال می رسد و تهران با بحران افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روبه رو می گردد.

شروع نبرد 120 روز با آلودگی هوای پایتخت

وی با بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوای شهر چاره ای جز نبرد با گازهای آلاینده و سمی ای که به وسیله اگزوزها فراوری می شوند، نداریم، گفت: در این چارچوب، مدیریت شهری برای اینکه بتواند از میزان آلودگی هوای شهر تهران بکاهد، اگزوز خودروها را هدف گرفته و معتقدیم که با برنامه ریزی های موثر، فراوری آلودگی خودروها را می توان کاهش داد. یکی از این ابرازها برای نبرد با آلودگی هوا، ملزم کردن تمامی خودروها به اخذ معاینه فنی و تشدید نظارت های مردمی است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه معاینه فنی خودروها می تواند 20 تا 30درصد از فراوری گازهای آلاینده خودروها را کاهش دهد، توضیح داد: در این نبرد، شهرداری تهران همکاری خوبی با پلیس هدایت و رانندگی تهران بزرگ داشته است و همچنین شبکه دوربین های درون شهری تکمیل و تجهیز شده و در ورودی ها و خروجی های شهر نیز دوربین نصب شده است. با اطلاع رسانی های انجام شده نیز میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی برای دریافت مجوزها و گواهینامه های لازم افزایش بسیاری داشته است.

حسینی میلانی به مشارکت مردم تهران برای مقابله با کنترل آلودگی هوا اشاره و اعلام کرد: از ابتدای آبان تا اواخر بهمن ماه شاهد شدت دریافت آلودگی هوای شهر تهران هستیم که در این چارچوب، مشارکت مردمی می تواند نقش قابل توجهی در راستای کاهش آلودگی داشته باشد. در این مدت استقبال بسیار خوبی برای اخذ معاینه فنی از سوی شهروندان تهرانی انجام شده و این پروسه همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که خودروهای فاقد معاینه فنی در مدت زمان مهلت داده شده، برای اخذ گواهینامه در این باره اقدام ننمایند، برای هر روز 50 هزار تومان جریمه می شوند. ما امیدواریم با احساس مسئولیتی که از سوی شهروندان تهرانی سراغ داریم سال جاری بتوانیم مبارزه موثری با غول آلودگی هوا داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر درخصوص ظرفیت مراکز معاینه فنی هم ابراز داشت: ظرفیت مراکز معاینه فنی طی ماه های گذشته به ویژه هفته های اخیر افزایش یافته است. هم ظرفیت مراکز معاینه فنی افزایش یافته و هم اینکه این مراکز به صورت دو شیفته و سه شیفته مشغول به فعالیت هستند. از سوی دیگر، برای رعایت حال شهروندان امکان نوبت دهی اینترنتی فراهم شده تا موجب بهینه سازی زمان و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان گردد.

حسینی میلانی اضافه نمود: با تهمیدات اندیشیده شده، امکان آنالیز خودروهایی که باید معاینه فنی شوند، فراهم شده است.

وی درباره رویکرد شهرداری نسبت به خودروهای وابسته به خود در فاز دوم طرح کاهش نیز بیان نمود: یکی از ویژگی هایی که فاز دوم طرح کاهش دارد، این است که شهرداری تهران برای اجرای آن ابتدا از خود کنترل را آغاز نموده و سخت گیری هایی را هم در این باره نسبت به ناوگان دیزل حمل و نقل عمومی و همچنین خودروهای مربوط به حوزه خدمات شهری داشته است.

رئیس کمیته محیط زیست اضافه نمود: بر این اساس، به همه زیرمجموعه های شهرداری بخشنامه ای ابلاغ شده است که به الزامات مربوط به معاینه فنی برای اول آبان ماه توجه نمایند و از اول مهرماه هم از عقد قرارداد جدید یا ادامه قراردادهای قبلی با پیمانکارانی که از خودروهای فاقد معاینه فنی استفاده می نمایند، خودداری می گردد.

حسینی میلانی با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی همه اتوبوس های شرکت واحد باید معاینه فنی داشته باشند و هر اتوبوسی که دودزا باشد یا معاینه فنی نداشته باشد، اجازه تردد در سطح شهر نداشته است، یادآور شد: اتوبوسرانی ملزم شده است که بعد از این، معاینه فنی را صرفا از مراکز شهر تهران اخذ نمایند که به صحت سنجش آنها اطمینان بیشتری وجود دارد.

وی در سرانجام، با درخواست از شهروندان تهرانی برای انجام نظارت های مردمی برای مقابله با آلودگی هوا مطرح نمود: از شهروندان تهرانی می خواهیم با مشاهده اتوبوس ها و کامیون های دودزا، گزارش های لازمه را برای مدیریت شهری تهران ارسال نمایند تا با این وسایل نقلیه، برخوردهای لازم صورت بگیرد و از تردد آنها تا زمانی که اشکالات شان برطرف نگردد، جلوگیری گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اسفند 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1077

به "شروع نبرد 120 روز با آلودگی هوای پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع نبرد 120 روز با آلودگی هوای پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید