واکنش آمریکا به قتل منتقد سعودی در استانبول

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا امروز یکشنبه در واکنش به اخبار منتشره درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور سعودی و منتقد ریاض در استانبول اعلام نمود: واشنگتن هم اکنون نمی تواند این خبر را مورد تأئید قرار دهد.

واکنش آمریکا به قتل منتقد سعودی در استانبول

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گفت: به دقت اوضاع را پیگیری می کنیم.

این درحالیست که یاسین آکتای مشاور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ساعاتی پیش در اظهاراتی گفت: معتقدم که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته گردیده است.

وی همچنین خبر صبح امروز واشنگتن پست مبنی بر اینکه یک تیم 15 نفره از عربستان سعودی برای کشتن خاشقجی مامور گردیده بودند را تائید کرد.

مشاور رئیس جمهور ترکیه همچنین اظهارات مقامات عربستانی در مورد اینکه هیچ تصویر ویدیویی از زمان حضور خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول وجود ندارد را غیرصادقانه خواند.

این در حالی است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی هفته گذشته در مصاحبه با رسانه های آمریکایی مدعی گردیده بود که خاشقجی مدت کوتاهی بعد از آنکه وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول گردیده از آنجا خارج گردیده است.

از سوی دیگر مجتهد فعال توئیتری و افشا کننده مسائل عربستان در توئیتی نوشت: منابع ترکیه اعلام نموده اند که جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی شکنجه و سپس به قتل رسیده است و پس از قتل نیز جسد وی مثله گردیده است. تصاویر همه این رویدادها موجود است. ویدئویی از شکنجه و قتل خاشقجی برای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ارسال گردیده است. اگر این خبر تایید گردد یعنی خبر اخراج وی از ترکیه و ورود وی به عربستان صحیح نیست.

وی در خاتمه اعلام نمود که ترکیه باید جزئیات قتل خاشقجی را به طور کامل اعلام کند. او اضافه نمود: به نظر می رسد ترکیه دلایل قطعی و تفصیلی درخصوص شکنجه جمال خاشقجی را می داند و این دلایل چه بسا به زودی اعلام گردد. به نظر می رسد گروهی که این عملیات را انجام داده است حرفه ای نبوده است چرا که نتوانسته این موضوع را پنهان و جزئیات دردناک آن را از بین ببرد. عملیاتی که نیازمند موضع جدی و قاطع ترکیه است و آیا ترکیه تنها به اعتراض اکتفا خواهد نمود؟

شبکه الجزیره هم به نقل از منابع مطلع گزارش داد که جسد جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور سعودی در یکی از مناطق استانبول ترکیه پیدا گردیده است.

گزارش های اولیه پلیس ترکیه حاکی است که جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد آل سعود داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته گردیده است.

یکی از این منابع مطلع گفت: ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقجی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته گردیده است. ما معتقدیم این قتل با برنامه ریزی قبلی انجام شده و جسد او به بیرون از کنسولگری منتقل گردیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آبان 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 155

به "واکنش آمریکا به قتل منتقد سعودی در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش آمریکا به قتل منتقد سعودی در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید