نکاتی که بهتر است قبل از سفر به پوکت بدانید

به گزارش دور زمین، سفر به جزیره پوکت تایلند بسیار هیجان انگیز است، هر جور تفریحی که از ذهنتان عبور کند در این منطقه پیش بینی شده است و کلی تفریح دیگر که نرفته باشید اسمی از انها نشنیده اید، اما بهتر است قبل از سفر مواردی را بدانید تا بیشتر به شما خوش بگذرد یا حتی خود را به دردسر نیاندازید، رد ادامه با این نکات با ما همراه باشید.

نکاتی که بهتر است قبل از سفر به پوکت بدانید

پوکت یکی از شهرهای دیدنی در تور تایلند به شمار می‌رود که برخی از گردشگران، از آن با عنوان جزیره بهشتی یاد می‌کنند. اگر شما هم قصد سفر به این جزیره زیبا را دارید. این روزها جای تعجبی هم ندارد که ببینیم، بسیاری از مردم به تایلند سفر می‌کنند. این کشور با مردمانی خونگرم، هزینه‌های سفر بسیار ارزان و غذای خوشمزه، قطعا یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار مسافران محسوب می‌شود.

پوکت مکانی دنج برای رفع خستگی و فرار از گرما و رطوبت خیابان‌های بانکوک و چیانگ مای است. مطمئن باشید در سفر با تور پوکت، از تک تک لحظه‌های حضور خود در این شهر، لذت خواهید برد. اما پیش از رفتن به این جزیره، بهتر است نکاتی را بدانیم که در سفر کمک‌حالمان بوده و خاطره خوشی را برایمان رقم زند.

قبل از اقامت در هتل، امکانات آن را بررسی کنید

بهتر است قبل از اقامت در هتل، از تمامی امکانات و قیمت آن اطمینان حاصل کنید. ممکن است هتلی را انتخاب کنید که امکانات کمی در اختیارتان گذارد و از طرف دیگر، هزینه زیادی نیز از شما طلب کند. البته این روزها، به دلیل این که آژانس‌های مسافرتی خودشان اقدام به انتخاب هتل می‌کنند، جای نگرانی وجود ندارد. با این حال، می‌توانید تورهای گردشگری مختلف را بررسی کرده و بهترین آن را انتخاب کنید.

قبل از سفر بروشور آژانس مسافرتی خود را بررسی کنید

بسیاری از افراد بدون توجه به بروشور سفری، اقدام به گشت و گذار می‌کنند. تفریحات زیادی در این بروشورها وجود دارد که بدون بررسی آن، نمی‌توانید نهایت لذت را از سفر خود ببرید. برای نمونه، ممکن است در بروشور سفری شما، تفریحاتی مانند غواصی در سواحل پوکت وجود داشته باشد که در صورت عدم توجه به آن، نمی‌توانید از این‌گونه سرگرمی‌ها بهره‌مند شوید. نمونه‌های دیگری مانند پیاده‌روی در سواحل، قدم‌زنی در سواحل، گشت و گذار در مراکز خرید و غیره نیز وجود دارند که استفاده از همه آن‌ها، منوط به بررسی بروشور سفری و مشورت با راهنمای سفرتان است.

غواصی با لوله و ماسک را از دست ندهید

اسنورکل یا غواصی به کمک ماسک و لوله مخصوص، یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در جزیره «فی فی» تجربه کنید. فی فی، جزیره‌ای کوچک و بسیار زیبا مابین پوکت و تنگه مالاکا است. جزیره فی فی همچنین، لوکیشن چندین فیلم شامل فیل‌های جیمز باند نیز بوده است. هزینه تور گردشگری یک روزه در فی فی که شامل نهار نیز می‌شود، در حدود 3000 بات یا 300 هزار تومان است. طی این تور گردشگری، می‌توانید به جزایر کوچک اطراف بروید، غواصی کنید، نهار بخورید، به دیدن صخره‌های مرجانی رفته و از سفر خود لذت ببرید. شنا کردن در آب‌های شفاف و زلال سواحل پوکت و فی فی، خاطره‌ای به یاد ماندنی برایتان رقم خواهد زد.

سوغاتی های خود را قبل از رفتن به پوکت تهیه کنید

این نکته را در نظر داشته باشید که خرید کالا و سوغاتی در پوکت، به ارزانی دیگر شهرهای تایلند مانند چیانگ مای نیست. اگر به دنبال تهیه سوغاتی برای اقوام هستید، شاید بهتر باشد از بانکوک و چیانگ مای خرید کنید، زیرا همان اجناسی که در این دو شهر وجود دارد، تقریبا با قیمتی 2 برابری در پوکت به فروش می‌رسد.

نگران رزرو بلیط هواپیمای داخلی نباشید

دسترسی با هواپیما از بانکوک یا چیانگ مای به پوکت، جزیره‌ای که در منتهی الیه جنوب غربی تایلند واقع شده، بسیار ساده و راحت است. شما می‌توانید به راحتی بلیط هواپیمای داخل کشور را تهیه کرده و به شهرهای مورد نظر خود سفر کنید؛ بلیط‌های هواپیمای داخلی تایلند بسیار مقرون به‌صرفه هستند. برای نمونه، بلیط هواپیمای چیانگ مای به پوکت 5400 بات یا چیزی در حدود 530 هزار تومان است. این قیمت برای سفر از شمال کشور به جنوبی‌ترین نقطه آن، تقریبا ارزان و منصفانه به نظر می‌رسد. برای رزرو بلیط می‌توانید از طریق هتل خود نیز اقدام کرده یا به آژانس‌های مسافرتی سطح شهر سر بزنید یا به فرودگاه رفته و در ساعات معین، اقدام به تهیه بلیط کنید.

انعام دادن اجباری نیست

به یاد داشته باشید که انعام دادن، بیشتر مختص فرهنگ غربی بوده و اجباری به پرداخت آن در کشورهای آسیایی وجود ندارد. در غرب و به ویژه در آمریکا، اگر در رستوران‌های لوکس انعام ندهید، ممکن است موجب آزردگی خاطر گارسون یا خدمتکار مورد نظر شود اما خوشبختانه در کشورهای شرقی که تایلند نیز جزو آن‌ها است، این‌گونه نیست. در تایلند، پرداخت انعام، اختیاری است. برخی از رستوران‌ها به صورت خودکار هزینه انعام را نیز در صورت‌حساب شما درج می‌کنند اما بیشترشان این‌طور نیستند. پرداخت انعام کاملا به خودتان بستگی دارد؛ می‌توانید به خدمتکار هتل یا راننده تاکسی خود انعام دهید. اگر احساس کردید نیاز به پرداخت انعام وجود دارد، در صورت توانایی، بهتر است دریغ نکنید، چرا که کارگران تایلندی با کمترین دستمزد مشغول به کار هستند و پرداخت انعامی هر چند اندک، موجب شادی آنان خواهد شد.

رطوبت

پوکت بدون در نظرگیری اندازه و بزرگی‌اش، جزیره‌ای واقع در یک کشور گرم استوایی است. بنابراین، وجود رطوبت در آن نیز دور از انتظار نیست. دمای هوای پوکت، در یک روز عادی در حدود 30 درجه سانتی‌گراد است اما به دلیل وجود رطوبت در این جزیره، گرمای بسیار بیشتری را احساس خواهید کرد. ممکن است در ابتدای سفر به پوکت، کمی احساس ناراحتی کنید اما اگر آب کافی همراهتان باشد و لباس مناسب بر تن کنید، شرایط برایتان بهتر خواهد شد. می‌توانید پیش از سفر به پوکت، وضعیت آب و هوا را از طریق‌های سرویس‌های آنلاین بررسی کنید.

به ساحل کاتا سر بزنید

مکان‌های دیدنی بسیار زیادی در پوکت وجود دارد اما سواحل زیبا و هتل‌های منحصر به‌فرد کاتا، آن را به محلی رویایی تبدیل کرده است. کرایه تاکسی کاتا تا مراکز خرید بزرگ، کمی زیاد است اما جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که این مکان، فروشگاه‌ها و رستوران‌های کوچک مختص خود را دارد. در رستوران‌ها و کافه‌های کاتا، انواع و اقسام غذاهای لذیذ تایلندی سرو می‌شود که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. علاوه بر این، هتل‌ها و تفریحگاه‌های بزرگی در این مکان وجود دارد که بیشترشان نمایی رو به ساحل دارند.

در مقابل اصرار فروشندگان مقاومت کنید

از دیگر نکاتی که باید از پیش از سفر به پوکت بدانید این است که، توجه زیادی به اصرارهای بی‌مورد فروشندگان یا آژانس‌های مسافرتی داخل تایلند نکنید. برای نمونه ممکن است آژانس‌های مسافرتی داخل تایلند بخواهند سفر شما در جزایر اطراف پوکت را برایتان مدیریت کنند. در مواجهه با چنین مواردی، از آن‌ها تشکر کرده و به راهنمای سفر خود مراجعه کنید تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوید. همچنین ممکن است دستفروش‌های محلی، به قصد فروش کالاهای خود سراغتان آیند؛ بهتر است به طور مودبانه از آن‌ها دور شده و چیزی از آن‌ها نخرید. از گفتن «نه» به این‌گونه فروشندگان واهمه‌ای نداشته باشید و خجالت نکشید.

بارش باران

تمامی جزایر استوایی، روزهایی بارانی و آفتابی را تجربه می‌کنند؛ پوکت هم از این قاعده مستثنی نیست. تقریبا در تمامی ماه‌های سال می‌توان به پوکت سفر کرد؛ چرا که آب و هوای این جزیره، در تمام فصول سال، گرم و مطلوب است. ممکن است گاهی طوفان‌های بارانی در پوکت اتفاق بیفتد اما این طوفان‌ها برای یک جزیره استوایی، عادی و گذرا هستند. با این حال اگر دوست ندارید تعطیلات خود را در روزهای بارانی بگذرانید، توصیه می‌کنیم طی ماه‌های شهریور و مهر، به پوکت سفر نکنید؛ زیرا این ماه‌ها، دوران بارش باران در پوکت است. علاوه بر این، باران‌های موسمی تایلند و پوکت نیز در اردیبهشت ماه، شروع به بارش می‌کنند. اما آب و هوای پوکت در بیشتر ایام سال، آفتابی و لذت‌بخش است.

انتظار پشه و حشرات را داشته باشید

حشرات و هوای گرم، مانند دوستان صمیمی هستند؛ این نکته را قبل از سفر به یک کشور استوایی و گرم حتما مد نظر داشته باشید. پشه‌های فراوانی در پوکت وجود دارد که ممکن است موجب آزردگی خاطرتان شود. پشه‌ها همه جا، حتی در هتل‌های 5 ستاره و ویلاهای شخصی نیز حضور دارند. البته هتل‌ها، حشره‌کش هایی مخصوصی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. در صورت نبود حشره‌کش در هتل، می‌توانید آن را از تمامی فروشگاه‌های شهر تهیه کنید.

مراقب رانندگی در سطح شهر باشید

اگر تصمیم به اجاره خودروی شخصی در پوکت گرفتید، مراقب برخی از رانندگان این شهر باشید؛ علی‌رغم این که شما در پوکت از سمت چپ رانندگی می‌کنید، ممکن است بعضی از محلی‌ها بر خلاف شما رانندگی کنند که کاری بسیار خطرناک است. البته این موضوع زیاد هم شایع نیست اما اگر از رانندگی خود مطمئن نیستید، بهتر است با تاکسی رفت و آمد کرده یا راننده شخصی استخدام کنید.

زبان انگلیسی در پوکت چندان رایج نیست

اگرچه افراد بسیاری در پوکت با زبان انگلیسی آشنایی دارند، اما کمتر کسی قادر به مکالمه دو طرفه به این زبان است. بیشتر اهالی پوکت، در حد معمولی و ابتدایی می‌توانند انگلیسی صحبت کنند تا نیازهای مشتری‌ها و مهمانان خود را برطرف سازند. با این حال، اگر بخواهید با آنان ارتباط برقرار کنید، کار دشواری پیش رو خواهید داشت. برخی از مردم پوکت ممکن است هیچ‌گونه اطلاعاتی درمورد زبان انگلیسی نداشته باشند، بنابراین بهتر است یک کتاب راهنمای زبان تایلندی تهیه کنید تا بتوانید در حد نیاز خود، با آنان صحبت کنید. این روزها، اپلیکیشن‌های تلفن همراه زیادی در زمینه آموزش زبان‌های خارجی وجود دارد که می‌توانید به سادگی از آن‌ها بهره ببرید.

آب شیر در پوکت آشامیدنی نیست

اگر در هتل یا ویلاهای پوکت اقامت داشته باشید، در اتاقتان آبسردکن‌های مخصوصی وجود دارد. البته این آبسردکن‌ها نشانه حسن نیت هتل‌ها نیست؛ بلکه با این روش، میهمانان و گردشگران را از غیرآشامیدنی بودن آب شیر مطلع می‌کنند. تهیه آب معدنی خنک و تازه از فروشگاه‌ها، بسیار ساده و ارزان‌قیمت است. آب گازدار و آب معدنی، هر دو به راحتی در فروشگاه‌های پوکت قابل تهیه است.

وسایل حمل و نقل عمومی

راحت‌ترین و بهترین راه برای رفت و آمد در پوکت، تاکسی است. حواستان باشد قبل از سوار شدن به تاکسی، از نرخ کرایه مقصد خود مطلع شوید. در غیر این‌صورت، می‌توانید اقدام به اجاره خودروی شخصی کنید. در پوکت، انواع و اقسام خودروهای لوکس و معمولی با نرخ‌های گوناگون برای اجاره وجود دارد. البته ون‌هایی به نام توک توک نیز در پوکت وجود دارد که برای حمل و نقل مسافرین در دسترس است، اما سرعت این خودروها کندتر از سایر وسایل نقلیه عمومی است.

واحد پولی تایلند

واحد پولی مورد استفاده در پوکت نیز مانند دیگر شهرهای تایلندی، «بات» است. بانک‌ها و صرافی‌های بسیاری در فرودگاه و سطح شهر پوکت وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها، به مبادله ارزی بپردازید. بنابراین نیازی به نگرانی در زمینه واحد پولی نخواهید داشت. در ضمن، برای اطلاع از قیمت‌ها و واحدهای پولی نیز می‌توانید به وب‌سایت‌های مختلفی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، سری بزنید.

آداب معاشرت در پوکت

هنگام سفر به هر کشوری، بایستی به رسم و رسوم محلی‌ها احترام گذاشت. تایلند نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ البته مردم این کشور بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند. اما باید چند نکته را رعایت کنید تا موجب ناراحتی مردم محلی نشود. سعی کنید همواره با لبخند با مردم رفتار کنید. از آنجایی که مردم تایلند بسیار مهربان هستند، معمولا از خطاهای خارجی‌ها چشم‌پوشی می‌کنند. البته توهین به مقدسات مذهبی یا پادشاه آنان چیزی نیست که بخواهند از آن گذشت کنند.

پادشاه تایلند

تایلند، حکومتی پادشاهی دارد؛ بنابراین، پادشاه کشور بالاترین مقام را داشته و در میان مردم، از عزت و احترام بسیار بالایی برخوردار است. مسافران و گردشگران نیز بهتر است با کارهایی مانند برخاستن پیش از پخش سرود ملی تایلند در سینما، به پادشاه این کشور ادای احترام کنند. تصویر پادشاه تایلند روی اسکناس‌های و سکه‌های این کشور وجود دارد، بنابراین نباید پا روی آن‌ها گذاشت. در تایلند، پا گذاشتن روی سکه‌ای که روی زمین افتاده است، یک بی‌احترامی بزرگ به پادشاه این کشور محسوب می‌شود. بی‌احترامی به حکومت در تایلند، تحت هیچ شرایطی قابل قبول نبوده و جرمی بزرگ به شمار می‌رود. این پادشاه به تازگی از دنیا رفته و مردم تایلند در غم از دست دادن پادشاهشان به سوگ نشستند.

تهیه سیم‌کارت تلفن همراه در پوکت بسیار ساده است

به همراه داشتن تلفن همراه در عصر ارتباطات، امری ضروری به نظر می‌رسد. ممکن است نحوه استفاده از موبایل در کشورهای خارجی، سوال بسیاری از شما باشد. محض اطلاعاتان باید بگوییم که جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ چرا که در پوکت، به سادگی می‌توانید از تمامی‌های فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، سیم‌کارت با امکان اتصال به اینترنت پرسرعت تهیه کنید. خرید یک سیم‌کارت معتبر در پوکت، بسیار راحت و ارزان است. پس از خرید سیم‌کارت به راحتی می‌توانید آن را در تلفن همراه یا تبلت خود قرار داده و از آن استفاده کنید. برخی از اپراتورهای تلفن همراه که در تایلند و البته شهر پوکت مشغول به ارائه خدمات هستند، عبارتند از: DTAC Happy، TRUE و AIS.

دوشاخه پریز برق

کسانی که عادت دارند دائما از ابزار الکترونیکی خود مانند لپ‌تاپ، موبایل و تبلت استفاده کنند، دسترسی ساده به پریز برق همواره یکی از دغدغه‌های بزرگ بوده است. سوالی که پیش می‌آید این است که در تایلند، چه نوع پریزهای برقی وجود دارد؟ پریزهای برق تایلند، دوشاخه‌هایی هستند که از برق 220 ولت بهره می‌برند. برای مسافران ایرانی جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که می‌توانند بدون نیاز به مبدل پریز برق، اقدام به شارژ باطری دستگاه‌های خود کنند.

مذهب مردم تایلند

هنگامی که به دیدن معابد بودایی می‌روید، بسیار مهم است که لباسی مناسب بر تن داشته باشید و رفتار مناسبی از خود نشان دهید. از پوشیدن لباس‌های راحتی در معابد خودداری کنید. حتی اگر هوا گرم باشد، هنگام ورود به معابد بودایی بایستی لباس‌های پوشیده داشته باشید. هنگام رفتن به معابدی که دارای تصویر بودا هستند، حتما کفش‌های خود را درآورید. زنان حق ندارند به راهب‌ها دست بزنند یا حتی اجازه ندارند چیزی را مستقیما به آنان دهند. احترام گذاشتن به تصویر بودا نیز بسیار مهم و ضروری است. مجسمه‌های بودا، برای مردم تایلند اشیایی مقدس به شمار می‌روند؛ بنابراین به قصد عکس گرفتن از آن‌ها بالا نروید. اگر مراسم مذهبی در مساجد تایلند در حال برگزاری نباشد، خارجی‌ها اجازه ورود به آن‌ها را دارند. البته باید لباس مناسبی بر تن داشته باشید.

کفش

پیش از ورود به خانه یک تایلندی، بایستی کفش‌های خود را درآورید. همچنین درآوردن کفش‌ها پیش از رفتن به برخی از فروشگاه‌ها و دفاتر اداری نیز امری رایج و معمول است. پیش از رفتن به هر مکانی در تایلند، اگر دیدید که کفش‌های زیادی در کنار درب ورودی وجود دارد، در این حالت متوجه خواهید شد که باید کفش‌هایتان را در بیاورید.

سلام و احوال پرسی

در تایلند، مردم با فشار دادن کف دستان خود به یکدیگر و اندکی تعظیم، به یکدیگر ادای احترام و سلام می‌کنند. این ادای احترام، Wai نام دارد. کسی که سن کمتری دارد، در هنگام رویارویی باید زودتر از فرد بزرگتر ادای احترام کند. با این حال، یک بزرگسال به افراد کوچکتر سلام نمی‌کند. اگر شما هم مانند تایلندی‌ها، به آن‌ها ادای احترام کنید، بسیار خوشحال شده و از شما تشکر خواهند کرد.

سر و پا

در فرهنگ تایلند، پاهای انسان هم به لحاظ فیزیکی و هم به لحاظ معنوی، پایین‌ترین و کم‌ارزش‌ترین عضو بدن هستند که به جز راه رفتن، نباید کار دیگری با آن‌ها انجام داد. تحت هیچ شرایطی نباید با پا به شخص یا چیزی اشاره کرد. از سوی دیگر، سر انسان باارزش‌ترین قسمت بدن در فرهنگ تایلند به شمار می‌رود. هرگز سر کودکان را در تایلند نوازش نکنید یا بدون اجازه صریح کسی، به سرش دست نزنید. یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در تایلند انجام دهید، اشاره کردن به سر کسی با پا است. حتی اگر به طور اتفاقی هم این کار را انجام دهید، یک بی‌احترامی بزرگ محسوب می‌شود.

انتشار: 14 آذر 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 450

به "نکاتی که بهتر است قبل از سفر به پوکت بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که بهتر است قبل از سفر به پوکت بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید