نرخ پایین باروری در مازندران، ایجاد آزادراه چالوس - رامسر

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران، مفید غلامی راد عصر شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته آمار و برنامه ریزی با اشاره به جشن 70 سالگی نظام برنامه ریزی در ایران، شمار جمعیت استان را طبق سرشماری سال 95 حدود سه میلیون و 283 هزار نفر جمعیت دارد گفت: این درحالی است که 1.5 میلیون نفر از جمعیت تهران را مازندرانی ها تشکیل می دهند.

نرخ پایین باروری در مازندران، ایجاد آزادراه چالوس - رامسر

وی نسبت جمعیت شهری را حدود 58 درصد و نرخ جمعیت روستایی را 42 درصد بیان کرد و گفت: تراکم جمعیت در استان 138 نفر در هر کیلومتر مربع است و این میزان در سال 95 حدود 129 نفر بوده است درحالی که در سطح ملی در سال 90 حدود 48 نفر در کیلومتر مربع زندگی می کردند و این میزان در سال 95 به 50 نفر رسید.

وی با بیان اینکه قائمشهر و سوادکوه پرتراکم ترین و کم تراکم ترین منطقه مازندران بوده است گفت: امید به زندگی در بین مردان استان 73.5 درصد و در بین زنان 77 سال و بیشتر از میانگین کشوری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران میزان باروری را در مازندران در دوره 86 الی 90 حدود 1.4 بود و اکنون به 1.5 درصد رسیده و این میزان کمتر از نرخ کشوری و نرخ باروری در کشور حدود 2 درصد است.

وی نرخ بیکاری استان را طبق آمار سال 96 حدود 10 درصد و میانگین آمار کشوری را 12.4 درصد بیان کرد و گفت: سهم شاغلان بخش کشاورزی 19 درصد، صنعت 28.5 درصد و خدمات 52 درصد است.

غلامی راد نرخ مشارکت اقتصادی را در سال قبل 41 درصد برشمرد و گفت: نسبت اشتغال 37.3 درصداست.

وی به وضعیت مازندران را از نظر شاخص های توسعه ای اشاره نمود و گفت: نرخ باسوادی در استان تا خاتمه سال قبل 89 درصد و سرانه مراکز بهداشت شهری به ازای هر 10 هزار نفر جعیت نیم درصد و برابر با سرانه ملی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران تراکم دانش آموزی را در استان 23 نفر و در استان 24 نفر بیان کرد و گفت: درصد کلاس های غیراستاندارد در کلیه مقاطع در مازندران 51 درصد و در سطح ملی 38 درصد بوده و وضعیت مازندران در این بخش نامطلوب است.

وی سرانه فضای فرهنگی به ازای هر هزار نفر را 16.5 متر مربع برشمرد و گفت: سرانه فضای ورزشی روباز در استان به ازای هر هزار نفر 934 متر مربع و در کشور 583 مترمربع است.

غلامی راد تعداد خانوارهای روستایی برخوردار از گاز را در مازندران 77 درصد بیان کرد و گفت: 53 درصد راههای روستایی استان نیز آسفالت هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به اینکه تعداد انشعاب فاضلاب در استان 11 درصد و در کشور 46 درصد است گفت: بحث فاضلاب و پسماند مسئله اصلی استان است و باید به آن سمت حرکت کنیم.

احمدی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز با بیان اینکه مرکز آمار ایران مرجع فراوری آمار شناخته شده است گفت: در نظام نوین آماری به سمت آمارهای ثبتی مبناء در حرکت هستیم.

وی با بیان اینکه پاسخگویان یکی از جدی ترین محورهای فراوری و تهیه آمار در کشور است توضیح داد: دسترسی و فراوری آمار سبب برنامه ریزی دقیق و منسجم در کشور می گردد.

وی مطالعه و ایجاد آزادراه چالوس - رامسر و ساری - قائمشهر را از مهمترین محورها و اولویت های برنامه ریزی در استان بیان کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 اسفند 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1057

به "نرخ پایین باروری در مازندران، ایجاد آزادراه چالوس - رامسر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ پایین باروری در مازندران، ایجاد آزادراه چالوس - رامسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید