مونسان: سازمان میراث فرهنگی کوشش می نماید تا همدان در صندلی درست خود قرار گیرد

به گزارش دور زمین، مونسان گفت: ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در حوزه جاذبه ها و ظرفیت های تاریخی و فرهنگی است و این موضوع می تواند محرک بسیار خوبی در گردشگری باشد. ما در کشور بیش از یک میلیون سایت تاریخی، 34هزار اثر ملی ثبت گردیده در فهرست میراث ملی و 23 اثر جهانی ثبت گردیده در فهرست یونسکو داریم که تمام این موارد می تواند در رشد رونق گردشگری تأثیر بسزایی داشته باشد.

مونسان: سازمان میراث فرهنگی کوشش می نماید تا همدان در صندلی درست خود قرار گیرد

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با حضور در جشنواره گردو، منبت و فرش تویسرکان گفت: امروز گردشگری توانسته به صندلی سوم اقتصاد دنیا تبدیل گردد و هیچ تردیدی نیست که این صنعت می تواند مهم ترین ابزار توسعه به ویژه برای کشورهای در حال رشد باشد.

او توضیح داد: در سال 1950 میلادی فقط 25میلیون گردشگر در دنیا جابه جا گردیده است، این در حالی است که در حال حاضر این عدد به یک میلیارد و 300میلیون نفر رسیده است و این موضوع نشان از رشد فزاینده صنعت گردشگری در دنیا دارد.

مونسان اعلام کرد: گردشگری همچنین توانسته به اشتغال جهانی کمک کند و در حال حاضر از هر 10 شغل یک شغل به حوزه گردشگری مرتبط است. همچنین می توان با سرمایه گذاری اندک و سرعت بالا در صنعت گردشگری اشتغال ایجاد کرد.

او یادآور شد: گردشگری در کشور ما در سه بعد مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش می نماید و تحرک در گردشگری می تواند موجب تحرک در سایر بخش ها گردد، اوج این تحرک در ایام نوروز قابل مشاهده است که از کسب وکارهای بزرگ تا کوچک از فواید این صنعت بهره مند می شوند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در حوزه فرهنگی نیز گردشگری برای کشور ما می تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد چراکه هر گردشگر خارجی که به کشور ما سفر می نماید در بازگشت از ایران همچون یک سفیر می تواند داشته ها و واقعیات کشورمان را معرفی کند.

او اضافه نمود: در بعد اجتماعی نیز موضوع اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و توزیع عادلانه ثروت از مزایای گردشگری در ایران محسوب می گردد این در حالی است که متأسفانه گردشگری هنوز در کشور ما موردتوجه کافی قرار نمی گیرد و دولت و مجلس شورای اسلامی باید صنعت گردشگری را جدی بگیرند تا مشکلات این صنعت با سرعت بیشتری مرتفع گردد.

مونسان ادامه داد: با وجود مشکلات و محدودیتهایی که در همه بخش ها وجود دارد در شش ماه اول سال 97 شاهد رشد 51درصدی گردشگران ورودی به کشورمان بودیم اگرچه ترکیب گردشگران ورودی به کشورمان تغییر نموده اما گردشگران منطقه ای که بیشتر گردشگران حوزه سلامت هستند، ارزآوری بسیار خوبی برای کشورمان دارند و همچنین در ایجاد اشتغال و تحرک حوزه گردشگری اثرگذار هستند.

او اضافه نمود: در ایام نوروز 97، 74میلیون نفرشب اقامت ثبت شد که این تعداد نشان از تحرک در حوزه گردشگری دارد خوشبختانه دولت عزم و اراده جدی برای رونق گردشگری در کشورمان دارد و اقدامات خوبی در این حوزه اجرا شده است.

مونسان اعلام کرد: در دولت دوازدهم 1100 ثبت ملی انجام گردیده است و همچنین 300 بنای تاریخی مورد مرمت قرار گرفته است، همچنین در این دوره به ازای هر 10 روز یک موزه در کشور راه اندازی گردیده که بیشتر این موزه ها غیردولتی هستند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: در حوزه صنایع دستی نیز 500میلیون دلار صادرات داشته ایم که پیش بینی می گردد این رقم قابلیت افزایش تا 2میلیارد دلار را نیز داشته باشد. همچنین در حوزه صنایع دستی ثبت جهانی دو شهر را داشته ایم که این موضوع در رونق صنایع دستی و گردشگری این مناطق تأثیر بسزایی داشته است.

مونسان ادامه داد: 1900 پروژه گردشگری با حجم سرمایه گذاری 43هزارمیلیارد تومان در کشور در حال ساخت است و 62هزار نفر مشغول به فعالیت در این پروژه ها هستند و با وجود مشکلات موجود کوشش می کنیم تا 345 پروژه تا انتها سال جاری به بهره برداری برسد.

او در ادامه با اشاره به اینکه استان همدان سال جاری میزبان دو رویداد مهم است گفت: همدان سال جاری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب گردیده است و همچنین این استان در آبان ماه میزبان چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری خواهد بود، این اعضا افرادی هستند که گردشگری دنیا را در اختیار دارند و فعالان غیردولتی گردشگری را شامل می شوند، برگزاری این اجلاس یک فرصت بی نظیر برای معرفی داشته و ظرفیت های کشورمان و به ویژه همدان است که باید در شرایط موجود از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

مونسان با بیان اینکه همدان باید به صورت بین المللی معرفی گردد، گفت: این استان جزو پنج استان برتر در تنوع جاذبه ها و ظرفیت های تاریخی، طبیعی و گردشگری است و سازمان میراث فرهنگی کوشش می نماید تا همدان در صندلی درست خود قرار گیرد.

او ادامه داد: این استان زیرساخت ها و ظرفیت های خوبی ازجمله فرودگاه، راه آهن، اماکن اقامتی و... دارد و در حال حاضر 23 پروژه با حجم سرمایه گذاری 570میلیارد تومان در استان همدان در حال ساخت است که احداث و بهره برداری از این پروژه ها بی تردید در رشد و توسعه گردشگری استان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

معاون رئیس جمهوری در همین راستا توضیح داد: وجود شهر لالجین به عنوان یک شهر ثبت جهانی گردیده در حوزه صنایع دستی در استان همدان نیز یکی از ظرفیت های مهمی است که باید از آن استفاده کرد و شهر تویسرکان هم با وجود منابع عظیم گردو و کارگاه های متعدد منبت می تواند در حوزه گردشگری استان تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

مونسان گفت: تویسرکان دارای 221 اثر تاریخی است که از این تعداد 67 اثر ثبت ملی گردیده است و کوشش می کنیم تا سایر آثار نیز به ثبت ملی برسد همچنین وجود آرامگاه حیقوق نبی در شهرستان تویسرکان می تواند گردشگری مذهبی این منطقه را توسعه دهد.

او ادامه داد: تویسرکان دارای ظرفیت های مهمی در حوزه صنایع دستی و گردشگری است و ما کوشش می کنیم با بهره برداری درست از این ظرفیت ها فرصت توسعه این شهر را فراهم کنیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: در طرح اشتغال روستایی منابع مالی با نرخ سود 6 درصد برای حوزه های صنایع دستی و گردشگری در نظر گرفته گردیده است که خوشبختانه 116 طرح در شهر تویسرکان با استفاده از منابع این طرح در حال انجام است که امیدواریم موجب رونق تویسرکان گردد.

او اضافه نمود: برگزاری چنین جشنواره هایی که به معرفی جاذبه ها و ظرفیت های موجود کمک می نماید در توسعه گردشگری استان مؤثر است و امیدواری من در سال های آینده نیز شاهد برگزاری باشکوه تر و بهتر این جشنواره در شهرستان تویسرکان باشیم.

در انتها این مراسم از تمبر یادبود جشنواره گردو منبت و فرش با حضور علی اصغر مونسان و محمد اقبال نیکبخت استاندار همدان رونمایی شد.

منبع: سازمان میراث فرهنگی
انتشار: 17 مهر 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 140

به "مونسان: سازمان میراث فرهنگی کوشش می نماید تا همدان در صندلی درست خود قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونسان: سازمان میراث فرهنگی کوشش می نماید تا همدان در صندلی درست خود قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید