فایده تهیه فهرست اشیای تاریخی ایران در موزه های جهان چیست؟

به گزارش دور زمین، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه های کشور درباره عدم وجود تهیه فهرستی از اشیای تاریخی و ایرانی موجود در موزه های جهان به خبرنگاران گفت: اشیای تاریخی ایران که اکنون در موزه های مهم جهان وجود دارد را کم و بیش می شناسیم بسیاری از آنها در ویترین موزه ها قرار دارند و قابل شناسایی هستند اما بسیاری دیگر نیز در مخازن وجود دارند و شاید هیچ گاه نمایش داده نشده اند.

فایده تهیه فهرست اشیای تاریخی ایران در موزه های جهان چیست؟

وی در ادامه اعلام کرد: تهیه فهرستی از اشیایی که در خارج از کشور داریم یک کار پژوهشی هست که اگر کسی بخواهد باید برای آن پروژه ای تعریف کند و بعد به آنالیز آنها بپردازد. موزه ای ممکن است شی ایرانی داشته باشد اما در مخزن و یا در محل نمایش. بنابراین صرفا به وجود اشیای درون ویترین نمی توان اکتفا کرد. باید با موزه های جهان مکاتبه گردد تا آنها فهرست اشیای ایرانی خود را بدهند و افرادی نیز به این موزه ها سفر نموده و این آثار را ببینند. این اتفاق متحمل هزینه های زیادی است که شرایط آن برای تهیه چنین لیستی در حال حاضر فراهم نیست. البته خیلی هم نمی تواند یاری کننده باشد اگر اعتباری وجود داشته باشد در جاهای دیگر هزینه خواهد شد که در اولویت است.

کارگر اعلام کرد: باید دید تهیه این فهرست در پاسخ به چه احتیاجی است. اکنون اگر بدانیم که چه شی در کدام موزه داریم چه اقدام عملی می توان انجام داد؟ در واقع باید دید چه اطلاعاتی در پی آن به ما اضافه کرده می گردد.

کارگر اضافه کرد: ایران آثار زیادی در کشورهای دیگر دارد. نمی توان گفت که یکی از کارنمودهای این فهرست برگرداندن اشیا از خارج از کشور باشد چون پروسه برگرداندن اشیا متفاوت است. باید در وهله اول ثابت گردد که این شی غیر قانونی از کشور خارج شده است. پس از آن اقدامات حقوقی انجام گیرد. اثبات این مسائل احتیاج به شواهد زیادی دارد معمولا موزه ها محل اشیای سرقت شده از کشورهای دیگر نیستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اسفند 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1052

به "فایده تهیه فهرست اشیای تاریخی ایران در موزه های جهان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فایده تهیه فهرست اشیای تاریخی ایران در موزه های جهان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید