غلظت گازهای گلخانه ای به بالاترین حد خود رسیده است

به گزارش دور زمین، کارشناسان محیط زیست پس از اندازه گیری غلظت گازهای گلخانه ای در جو زمین اعلام نموده اند که درجه غلظت این گازها تاکنون تا این حد بالا نبوده و سازمان جهانی هواشناسی در ژنو نسبت به پیامدهای بازگشت ناپذیر این وضعیت هشدار داده است.

غلظت گازهای گلخانه ای به بالاترین حد خود رسیده است

به گزارش خبرنگاران، پتری تالاس، مدیرعامل سازمان دنیای هواشناسی (WMO) در این باره گفت: داده های علمی به طور روشن تعیین می نمایند که بدون کاهش کربن دی اکسید یا گاز کربنیک (با فرمول شیمیایی CO2) و دیگر گازهای گلخانه ای، تغییرات آب و هوایی پیامدهای ویرانگر و بازگشت ناپذیری برای کره زمین خواهند داشت.

پتری تالاس در ادامه گفت که امکان جلوگیری از این فرایند دنیای تقریبا از دست رفته است.

سازمان دنیای هواشناسی که 191 کشور دنیا عضو آن هستند، اعلام نموده که غلظت گازکربنیک در سطح دنیا که در سال 2016 میلادی 3/ 403 pmm بود در سال 2017 میلادی به 5/ 405 pmm افزایش یافته است.

این سازمان معتقد است که غلظت گازکربنیک جو در سال 2017 به بالاترین حد خود رسیده است. کارشناسان امور اقلیمی سازمان ملل متحد دلایل این امر را از جمله با فعالیت های اقتصادی مردم، پدیده ال نینیو (یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی دنیا که هر دو تا هفت سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی چون سیلاب های ناگهانی و خشک سالی در آب و هوای زمین می گردد)، درجه حرارت بالای اقیانوس ها و نیز خشکسالی در مناطق استوایی مرتبط می دانند.

در چنین شرایطی اقیانوس ها یا جنگل ها دیگر نمی توانند همچون سال های گذشته به اندازه کافی آلاینده هایی چون دی اکسید کربن را جذب نمایند.

علاوه بر رشد جمعیت در دنیا، کشاورزی فشرده، جنگل زدایی، صنعتی شدن جوامع و در همین راستا استفاده از سوخت های فسیلی چون زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی به افزایش غلظت گازهای گلخانه ای یاری می نمایند.

بنابر گزارش دویچه وله، گاز کربنیک مهم ترین گاز گلخانه ای با طول عمر طولانی است. سوختن زغال سنگ، نفت و گاز، فراوری سیمان و سایر فرایندهای صنعتی موجب ایجاد حدود 70 درصد از کل گازهای گلخانه ای در دنیا می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1265

به "غلظت گازهای گلخانه ای به بالاترین حد خود رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلظت گازهای گلخانه ای به بالاترین حد خود رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید