صنایع دستی ایران از موزه زیلوبافی میبد الگوگیری کند

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران، غدا هیجاوی پیش از ظهر امروز در جلسه ثبت جهانی زیلوی میبد با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در استانداری یزد گفت: بسیاری از کشورها وقتی خود را کاندیدای ثبت جهانی یک اثر یا صنایع دستی می نمایند، تازه اقدام به راه اندازی موزه می نمایند.

صنایع دستی ایران از موزه زیلوبافی میبد الگوگیری کند

وی اضافه نمود: این اتفاق در شهرستان میبد از سال 2002 اتفاق افتاده و موزه زیلو از 16 سال پیش و سال ها قبل از کاندیدا شدن برای ثبت جهانی زیلو راه اندازی گردیده است.

هیجاوی اظهار داشت: این امر خود نشانگر اهمیت قائل شدن مردم این منطقه برای زیلو و درک صحیح آنها از هنر جهانی است.

رئیس شورای جهانی صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه عنوان نمود: در بازدیدی که از موزه زیلوبافی و چند کارگاه زیلوبافی در شهرستان میبد داشتیم، دریافتیم که این هنر به واقع برخاسته از دل مردم این منطقه است و همه آنها با عشق و علاقه زیلوبافی می نمایند ضمن اینکه این هنر در میان این مردم موروثی گردیده و نسل به نسل منتقل گردیده است.

هیجاوی با اشاره به شاخص های موزه زیلوبافی میبد توضیح داد: مردم سایر شهرهای ایران باید از این موزه الگوبرداری نمایند و برای ثبت جهانی صنایع دستی خود، همین شیوه را طی نمایند.

وی با اشاره به اینکه ما امروز به عنوان ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به استان یزد سفر نموده ایم، عنوان نمود: به نظر من زیلوی میبد می تواند به عنوان یک صنایع دستی جهانی ثبت گردد و کمبودی ندارد.

هیجاوی توضیح داد: در زیلوبافی یا اغلب استانداردها برای جهانی شدن رعایت گردیده یا به استانداردها نزدیک هستند که این خود شاخصه ای قوی برای ثبت جهانی زیلو است.

وی اظهار داشت: صنایع دستی میبد به جز با عشق خلق نگردیده و عشقی که در فراوری این اثر احساس می گردد، بسیار ارزشمند است.

هیجاوی تاکید نمود: هم ویژگی های شهرستان میبد و آثار تاریخی ارزشمند آن و هم صنایع دستی بی نظیری همچون زیلو، این قابلیت و ظرفیت را برای میبد ایجاد نموده که به جرگه شهرهای جهانی بپوندند و امیدواریم مسئولان استان یزد این موضوع را پیگیری نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آبان 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 160

به "صنایع دستی ایران از موزه زیلوبافی میبد الگوگیری کند" امتیاز دهید

1 کاربر به "صنایع دستی ایران از موزه زیلوبافی میبد الگوگیری کند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی ایران از موزه زیلوبافی میبد الگوگیری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید