روزانه یک بنای تاریخی در کرمان شناسایی می گردد

به گزارش دور زمین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: به طور میانگین روزانه یک بنای تاریخی یا محوطه باستانی جدید در این استان شناسایی می گردد.

روزانه یک بنای تاریخی در کرمان شناسایی می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان، غلامرضا فرخی مدیرکل میراث فرهنگی استان روز گذشته 23 مهر 97 در دیدار با فرماندار شهرستان راور در محل فرمانداری این شهرستان، اظهار کرد: در حال حاضر 7هزار بنای تاریخی در استان کرمان شناسایی شده که از این تعداد 700 اثر در فهرست آثار ملی و 7 اثر در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

او با بیان اینکه انتظار می رود بیش از 12هزار بنای تاریخی در استان کرمان وجود داشته باشد، توضیح داد: در حال حاضر به طور میانگین روزانه یک بنای تاریخی و یا محوطه باستانی جدید توسط اهالی بومی، دوستداران میراث فرهنگی، شوراهای اسلامی، دهیاری ها و یا کارشناسان این اداره کل معرفی و یا شناسایی می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با تاکید بر اینکه اعتبارات دولتی پاسخگوی مرمت بناهای تاریخی نیست، اضافه کرد: با اعتبارات موجود نمی توان حتی 5درصد از این قبیل بناها را در هر سال مرمت و بازسازی کرد.

فرخی با بیان اینکه در سفر به شهرستان های استان کرمان، اغلب فرمانداران، شهرداران و یا دهیاران از عدم مرمت بناها و آثار تاریخی گلایه دارند، اضافه کرد: بدون شک در هر نقطه از استان پهناور کرمان یک بنا و یا محوطه باستانی وجود دارد که کل اعتبارات عمرانی استان نیز برای مرمت و بازسازی آنها کافی نیست.

او با تاکید بر اینکه باید از توان بخش خصوصی برای مرمت آثار تاریخی یاری گرفت، گفت: با بازسازی و تغییر کاربری هر بنا حداقل برای 5 تا 10 نفر به طور مستقیم ویا غیر مستقیم اشتغال زایی ایجاد می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، خواستار همکاری فرمانداری ها، شهرداری ها و دهیاری ها برای مرمت آثار تاریخی شد و اضافه کرد: این قبیل دستگاه های اجرایی می توانند با تخصیص اعتبارات سالیانه در باسازی بخشی از آثار تاریخی مشارکت نمایند.

فرخی با اشاره براینکه در حال حاضر بیش از 200 خانه بوم گردی در سراسر استان کرمان راه اندازی شده است، اعلام کرد: خانه های بوم گردی نمونه موفق مشارکت بخش خصوصی در ایجاد اشتغال و توسعه زیر ساخت های صنعت گردشگری هستند که باید به عنوان یک الگو در سایر بخش ها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

او با بیان اینکه در صنعت گردشگری به ازای هر 50میلیون تومان سرمایه گذاری برای یک نفر اشتغال زایی می گردد، اظهار کرد: این میزان در صنایع بزرگ از قبیل پتروشیمی بالغ بر 500 میلیون تومان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با تاکید براینکه در شرایط کم آبی و خشکسالی نمی توان برنامه ای برای توسعه صنعت کشاورزی داشت، اعلام نمود: باید بیش از گذشته بر روی صنعت گردشگری و توسعه زیرساخت های آن سرمایه گذاری کرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 بهمن 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1038

به "روزانه یک بنای تاریخی در کرمان شناسایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزانه یک بنای تاریخی در کرمان شناسایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید