آشنایی با مهاجرت تحصیلی به کانادا

به گزارش دور زمین، کانادا در سال های اخیر جز یکی از محبوب ترین مقاصد برای ایرانی تبدیل و افراد بسیاری هستند که برای تحصیل، کار یا زندگی به این کشور سفر می نمایند. اما برای تحصیل کشور کانادا با توجه به شرایط مناسبی که دارد و همچنین دانشگاه های خوب خود یکی از بهترین گزینه های انتخابی محسوب می گردد. جالب است بدانید که کانادا دارای 80 دانشگاه و 240 کالج است. سالیانه بیش از 150000 دانشجو از خارج از کانادا جهت ادامه تحصیل به کانادا می آیند و استان کبک به نوعی بهشت دانشگاهی کانادا می باشد. با توجه به تب و تابی که برای مهاجرت تحصیلی در سال های اخیر در بین ایرانی ها به وجود آمده ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا اطلاعاتی را خدمتتان ارائه دهیم.

آشنایی با مهاجرت تحصیلی به کانادا

مراحل مهاجرت تحصیلی به کانادا

برای مهاجرت تحصیلی به کانادا دو مرحله را باید طی کنید که این دو به ترتیب زیر است:

  • انتخاب دانشگاه و اقدام برای دریافت پذیرش
  • اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی

شرایط پذیرش از دانشگاه ها و کالج های کانادا

شاید فکر کنید پس گرفت مهاجرت تحصیلی به کانادا کاری ندارد! اما باید بگوییم که هر کدام از این مراحل خود تبدیل به چند مرحله دگیر می گردد که ما در ادامه با تور کانادا به آن ها اشاره خواهیم کرد.

1- انتخاب رشته تحصیلی

قبل از هر چیزی در ابتدا باید تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید که چه رشته ای را می خواهید در دانشگاه های کانادا ادامه دهید. توجه داشته باشید که روند تحصیل در کانادا با ایران تفاوت دارد و خبری از کنکور برای استعدادیابی شما نیست، شما در ابتدا باید به دنبال رشته مورد علاقه خودتان باشید و بعد از آن شروع به پیدا کردن کالج یا دانشگاه موردنظرتان و مناسب با رشته خودتان باشید.

رشته های تحصیلی محبوب در کانادا عبارت اند از:

2- پیدا کردن دانشگاه مورد نظر

به طور کلی کانادا 10 ایالت مختلف دارد کههر یک از آن ها دارای تعداد زیادی دانشگاه در خود می باشند. توجه داشته باشید که انتخاب دانشگاه در بین تمام این موارد کار بسیار سختی است و موارد مختلفی هستند که به شما یاری خواهند کرد تا یک دانشگاه مناسب برای خودتان انتخاب کنید. اول از همه باید که تمام دانشگاه ها ممکن است رشته مورد نظر شما را نداشته باشند، از همین رو باید توجه داشته باشد که دقت بیشتری در انتخاب رشته و دانشگاه خود داشته باشید.

  • انتخاب به کمک بورسیه

تمامی دانشگاه های کانادا، سالانه بورس های مختلفی را برای پذیرش دانشجویان بین الملل در نظر می گیرند تا در صورتی که دانشجویان بتوانند بورسیه خود را دریافت نمایند یک راست به مرحله آخر بروند و دیگر دغدغه هزینه های مربوط به شهریه دانشگاه را نداشته باشند.

  • انتخاب دانشگاه بر اساس امتیاز آن

تمامی دانشگاه های دنیا بنابر دستاورهای علمی که به دست می آورند و همچنین دانشجویان ممتازی که در آنها تحصیل می نمایند رده بندی می شوند. توجه داشته باشید که شما می توانید دانشگاه خودتان را بر اساس اولویت بندی و امتیازی که آن دانشگاه دارد انتخاب کنید. برایاین منظور شما می توانید از وب سایت Top Universities امتیاز دانشگاه مورد نظرتان را دربیابید.

  • انتخاب بر اساس هزینه تحصیل

هزینه تحصیلی مربوط به دانشگاه های خصوصی و برتر کشور کانادا به نسبت دانشگاه های دولتی آن بیشتر است. بنابراین از آن جا که همواره بودجه نقش مشخص نماینده ای دارد، در انتخاب دانشگاهتان این مورد را از قلم نیندازید.

  • انتخاب بر اساس شهر

توجه داشته باشید که بعضی از شهرهای کشور کانادا به زبان فرانسه و بعضی به انگلیسی مسلط هستند و شما باید قبل از این که بخواهید مهاجرت کنید و برای دانشگاه مورد نظرتان اقدام به پذیرش تحصیلی بگیرید جستجو کنید که آن ایالت چه زبان درش رایج است.

  • در نظر دریافت آب و هوا

با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور کانادا در شمال قاره آمریکا بخش هایی از آن در قطب شما قرار دارند و آب و هوای ایالات و شهرهای آن تفاوت بسیاری با هم دارند. از همین رو ضروری است که در انتخاب شهر محل تحصیل خود توجه لازم را داشته باشید. به طور مثال شهری مانند مونترال زمستان های بسیار سردتری نسبت به تورنتو دارد.

  • توجه به محل خود دانشگاه

پس از این که تمامی مراحل بالا را برای مهاجرت تحصیلی به کانادا طی کردید به این موضوع توجه داشته باشید که محل قرارگیری دانشگاه چگونه است! آیا نسبت به شهر و دسترسی که به آن خواهید داشت شرایط مناسبی مهیا است؟ اگر راستا دانشگاه و اقامت شما طولانی باشد مجبور هستید زمان و هزینه بیشتری را صرف کنید.

  • آنالیز لیست دانشگاه های DLI

اگر برایتان اهمیت دارید که بدانید دانشگاه شما برای تحصیل چقدر اعتبار دارد ضروری است که نام دانشگاه انتخاب خودتان را در بیست دانشگاه های DLI مشاهده کنید.

3- آنالیز قوانین پذیرش دانشجویان بین الملل

همانطور که می دانید هر دانشگاهی برای خود ضوابط و شرایط خاص خودش را دارد. بنابراین ضروری است که پس از پیدا کردن دانشگاه دلخواهتان سری به سایت رسمی آن دانشگاه بزنید و از قوانین پذیرش دانشجو در آن آگاه شوید.

از جمله نکاتی که در اکثر دانشگاه ها وجود دارد نیز عبارتند از:

دارا بودن نمره بالا در پذیرش دانشگاه های کانادا اهمیت بسیار بالایی دارد. به منظور ورود به بسیاری از موسسات و دانشگاه های کانادا ضروری است که 70% از نمره های شما بالاتر از میانگین نمرات شما باشد. هرچقدر که نمرات شما بالاتر باشد شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه های این کشور خواهید داشت.

در صورتی که شما بیش از 25 سال داشته باشید و از آخرین دوره تحصیلی شما بیش از 2 سال گذشته باشد ضروری است که اطلاعاتی کلی درباره شغل های پیشین خود ارائه دهید.

4- مدرک زبان دوم

با توجه به آنچه که در بالا گفته کانادا یک کشور دو زبانه است و دانشجویان می بایست برای تحصیل توجه داشته باشند در ایالت های انگلیسی زبان این کشور می خواهند ادامه تحصیل دهند یا فرانسوی زبان!

توجه داشته باشید که برای برای ورود به دانشگاه ضروری است توانایی و تسلط خود به زبان موردنظر را نشان دهید.

5- مدارک لازم برای دریافت پذیرش

مدارک مورد احتیاج برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه های برتر کانادا

  • مدرک فارغ التحصیلی
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • رزومه تحصیلی
  • نامه ای از دلایل و انگیزه های تحصیلی
  • مدارکی دال بر توانایی پرداخت هزینه های تحصیل در کانادا
  • 2 نامه از دانشگاه محل تحصیل برای نشان دادن توانایی و آمادگی شما برای تحصیل

تمامی این مدارک می بایست ترجمه شده باشند و به پرونده ضمیمه شده باشند.

6- توجه به مهلت ارسال مدارک به دانشگاه های کانادا

یک مورد دیگر که بسیار برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اهمیت دارد این است که بدانید ترم های دانشگاه های این کشور در تابستان و زمستان شروع می گردد. در صورتی که قصد دارید تحصیل خود را از زمستان شروع کنید، آخرین مهلت ارسال مدارک 1 سپتامبر (10 شهریور) است.

حتما قوانین مربوط به دانشگاه مورد نظرتان را از سایت دانشگاه مربوط مطالعه کنید تا بدانید دقیقا زمان ثبت نام ترم های تحصیلی از کی شروع می گردد.

پیشنهاد می نماید بین 2 تا 8 ماه جلوتر از شروع ترم تحصیلی مدارکتان را برای دانشگاه مربوطه ارسال نمایید.

7- آخرین مراحل دریافت پذیرش

  • دریافت بیمه سلامت (هزینه بیمه بسته به ایالت محل اقامت متفاوت است.)
  • تمام دانشجویان ضروری است پس از رسیدن به کانادا، به دانشگاه خود بروند و مراحل ثبت نام حضوری را انجام دهند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا

پس از انجام تمامی مراحلی که در بالا گفته شد، حالا نوبت به دریافت ویزای کانادا تحصیلی می رسد. توجه داشته باشید که بعضی از افراد برای تحصیل در کشور کانادا احتیاجی به دریافت ویزا ندارند که آن دسته از افراد برای مدت کوتاهی می خواهند به تحصیل در کشور کانادا بپردازند و مدت زمان ماندن آن ها در این کشور کمتر از 6 ماه است، اما در غیر اینصورت شما احتیاج به دریافت ویزا برای تحصیل در این کشور دارید.

مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا

  • تاییدیه پرداخت شهریه
  • مدارک مربوط به منابع درآمد (اثبات توان اقتصادی کافی برای تامین هزینه های سال اول، و دارابودن مدارک اقتصادی برای پوشش هزینه های سال های آینده)
  • گذرنامه با تاریخ اعتبار حداقل شش ماه
  • مدارک تحصیلی اخذ شده از مدرسه و کالج شامل ریزنمرات و گواهی اتمام تحصیلات
  • مدرک زبان آیلتس، تافل، …
  • تاییدیه پیشنهاد تحقیق از دانشگاه مورد نظر (برای دانشجویان دکتری و دوره های تحقیقاتی)

خلاصه ای از کارهایی که برای مهاجرت تحصیلی به کانادا ضروری است بدانید:

  • دریافت پذیرش تحصیلی از طرف یکی از دانشگاه های کانادا
  • همراه داشتن پاسپورتی با اعتبار کافی برای زمان برگشت
  • اخذ جواز تحصیلی و ویزای همسر یا خانواده
  • خرید بلیط هواپیما
  • تهیه بیمه مسافرتی
  • همراه داشتن کپی از مدارک پزشکی و اکسن ها
  • اقدام برای محل اقامت (خوابگاه های دانشجویی و یا اقامتگاه های خصوصی)
  • در نظر داشتن وسیله نقلیه برای رفتن از فرودگاه به محل اقامت
  • مدارک لازم برای افتتاح حساب بانکی در کانادا و داشتن پول نقد کافی
  • تمامی قوانین فرودگاهی کانادا و همچنین قوانین مربوط به بستن چمدان ها را بدانید
  • جمع آوری و آنالیز تمام مدارک لازم از موسسات تحصیلی قبلی
  • تهیه اسکن و کپی از مدارک مهم تحصیلی و نگه داشتن آن ها در چمدان و نگهداری نسخه الکترونیک آن ها در ایمیل خود
  • از محل زندگی خودتان در کانادا و همچنین دانشگاهی که می خواهید در آن اقامت داشته باشید اطلاعات لازم را جمع آوری کنید.
  • برقراری ارتباط با دانشگاه محل تحصیل و جویا شدن از وضعیت و چند و چون برگزاری کلاس ها

هزینه های تحصیل در کانادا

متوسط شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی بنابر رشته ای که شما انتخاب نموده اید سالانه بین 26 هزار دلار تا 30 هزار دلار است.

متوسط شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتر بنابر رشته ای که شما انتخاب نموده اید سالانه بین 16 هزار دلار تا 49 هزار دلار است.

هزینه های زندگی در کانادا

هزینه های مربوط به زندگی در کانادا به نسبت ایران بالاست و حداقل هزینه ماهیانه ای که برای ایالت کبک، مونترال و اتاوا می توان در نظر داشت بین 1200 دلار کانادا تا 1800 دلار کانادا می باشد.

برای دیگر ایالت های این کشور که می گردد ونکوور و کلگری متوسط هزینه بین 1400 دلار کانادا تا 1900 دلار کانادا خواهد بود.

به منظور اقامت در این شهر هزینه های مربوط به اقامت در این کشور به ترتیب زیر است:

خوابگاه های دانشجویی: ماهانه بین 250 دلار کانادا تا 625 دلار کانادا

خانه های دانشگاه: ماهانه بین 400 دلار کانادا تا 800 دلار کانادا

آپارتمان های مشترک: ماهانه بین 300 دلار کانادا تا 700 دلار کانادا

شاخص های استاندارد برای انتخاب دانشگاه های برتر

در سرانجام مطلب مهاجرت تحصیلی به کانادا می خواهیم درباره شاخص های استانداردی که برای انتخاب یک دانشگاه خوب وجود دارد توضیحاتی را ارائه دهیم.

شاخص اول: رنکینگ دانشگاهی

هدف از رنکینگ های دانشگاهی، انعکاس عملکرد جمعی دانشگاه های یک شهر است که در سیستم رتبه بندی QS دانشگاه های دنیا می باشد. شاخص استفاده شده جاذبه تعداد تعداد زیاد دانشگاه های تاسیس شده در شهرهای بزرگ را منعکس نموده و همچنین باعث شناخت موقعیت موسسات برگزیده دنیا می گردد.

شاخص دوم: ترکیب دانشجویی

در این شاخص مواردی نظیر ساختار دانشجویی شهری و همینطور چشم اندازهای بین المللی طاحی شده است. شهرهایی با نسبت دانشجویی بالاتر در زمینه تسهیلات مورد احتیاج دانشجویان بهتر تجهیز می شوند در حالیکه نواحی که تعداد دانشجویان بین المللی آنها بیشتر است، بهتر برای پذیرایی از دانشجویان آماده می شوند.

شاخص سوم: مطلوبیت

این گروه قصد منعکس کردن مطلوبیت کلی هر یک از شهرها را دارد. به این صورت که دانشجویان در حین اینکه به دنبال شهرهای مهیج و غنی از فرصت ها هستند، نگران امنیت محلی آن هم نیز می باشند. معیارهای مختلفی برای انعکاس این احتیاجمندی ها و شرایط متنوع در نظر گرفته می شوند.

شاخص چهارم: فعالیت کارفرمایان

این گروه شاخصی از اینکه کدام کارفرمایان بیشتر به دنبال استخدام فارغ التحصیلان کدام شهرها هستند، ارائه می دهد. دو مورد از شاخص های استفاده شده در این گروه بر مبنای نظرسنجی سالانه QS از کارفرمایان سراسر دنیا است که در آن از شرکت های استخدام نماینده خواسته می گردد، موسساتی که به نظرشان بهترین فارغ التحصیلان در بخش آنها را دارد، مشخص نمایند.

شاخص پنجم: مقرون به صرفه بودن

این گروه اهمیت مقرون به صرفه بودن از نظر اکثر دانشجویان آینده و خانواده های آنها را مشخص می نماید. برای ارائه شاخصی از اینکه یک شهر مقرون به صرفه باید چگونه باشد، در حین در نظر دریافت شهریه و مخارج زندگی از منابع مختلفی استفاده می گردد.

شاخص ششم: دیدگاه دانشجویان

گروه جدید که در ویرایش های سال 2017 اضافه شد، دیدگاه دانشجویان است که در این گروه نظر دانشجویان را درباره فرصت اشتراک تجارب تحصیلی خود در یک شهر خاص را مورد آنالیز قرار می دهند.

انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1668

به "آشنایی با مهاجرت تحصیلی به کانادا" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با مهاجرت تحصیلی به کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مهاجرت تحصیلی به کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید