دولت بنزین را با چه نرخی از پالایشگاه ها می خرد؟

به گزارش دور زمین، با گذشت 9 سال از قانون هدفمندی یارانه ها هنوز یکی از بندهای آن که بر حذف یارانه سوخت و افزایش سالانه 20 درصدی قیمت حامل های انرژی طی پنج سال دلالت می کرد، اجرایی نشده است؛ بنابراین با اینکه دولت اجازه افزایش قیمت حامل های سوخت را داشته، قیمت سوخت از سال 1394 تاکنون و بعد از تک نرخی شدن همچنان ثابت است و هزینه های اضافی فراوری بنزین در ایران از جیب دولت پرداخت می گردد.

دولت بنزین را با چه نرخی از پالایشگاه ها می خرد؟

سوال پیش آمده این است که با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار، دولت با چه نرخی بنزین را از پالایشگاه ها می خرد و هزینه فراوری و خرید هر لیتر بنزین که با قیمت 1000 تومان به دست مصرف نماینده می رسد چقدر است. البته نمی توان پاسخ روشنی برای این سوال پیدا کرد، زیرا معمولا فعالان این حوزه جواب صریحی به این سوال نمی دهند.

در این راستا غلام رضا باقی - مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز - در پاسخ به این سوال که دولت با چه نرخی بنزین را از پالایشگاه ها می خرد به خبرنگاران گفت: دولت تا سال گذشته بنزین را بر اساس نرخ بانک مرکزی از پالایشگاه ها خریداری می کرد اما در سال جدید هنوز چیزی به ما اعلام نگردیده و اگر تغییری پیدا کند، باید به ما ابلاغ نمایند.

وی اضافه نمود: از ابتدای سال تاکنون که قیمت ها هر سه ماه یک بار توسط دولت اعلام گردیده بر اساس نرخ بانک مرکزی یعنی 4200 تومان حساب نموده است.

بر اساس این گزارش، سال 1389 بود که دولت نهم رسما شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و ارائه حامل های انرژی با قیمت اصلاح گردیده از 28 آذر را خاطرنشان کرد. در این قانون پیش بینی گردیده بود قیمت سوخت به صورت سالانه و طی پنج سال باید 20 درصد افزایش پیدا کند تا به 90 درصد قیمت بین المللی یا فوب خلیج فارس برسد که این هدف به دلایل مختلف که مهم ترین آن ها سیاسی بود محقق نشد.

انتشار: 14 آذر 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 576

به "دولت بنزین را با چه نرخی از پالایشگاه ها می خرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت بنزین را با چه نرخی از پالایشگاه ها می خرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید