برگزاری نشست مروری بر پژوهش های علمی در حوزه پزشکی با آنالیز مصادیق شبه علم

به گزارش دور زمین، نشست مروری بر پژوهش های علمی در حوزه پزشکی با آنالیز مصادیق شبه علم با سخنرانی دکتر محمدرضا توکلی صابری برنده جایزه ترویج علم سال 1397 در مرکزنوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید.

برگزاری نشست مروری بر پژوهش های علمی در حوزه پزشکی با آنالیز مصادیق شبه علم

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدرضا توکلی صابری در این نشست با بیان اینکه معارف شامل دو دسته اعتقادی و پژوهشی هستند، اظهار کرد: معارف اعتقادی در جستجوی وصول به حقیقت و پژوهشی به دنبال معرفت هستند.

وی در ادامه با تشریح و تعریف علم به زبان ساده، عنوان نمود: در این رابطه می توان به علوم قانون یاب یا علوم طبیعی مانند فیزیک و شیمی اشاره نمود که موضوع آنها کشف قوانین کلی و عامی است و در همه جا و همیشه صادق است و علوم واقعیت یاب یا علوم اجتماعی مانند جامعه شناسی، تاریخ و شاید اقتصاد بیشتر به پدیده ها و وقایع موضعی و محلی توجه دارند.

وی با اشاره به تفاوت علم و ضدعلم، به ارکان علم اشاره نمود و گفت: در علم، مهمترین مسأله فرضیه سازی است که یا درست است و اثبات می گردد، یا نادرست است و رد می گردد. نظریه، حالت پیشرفته فرضیه است که کارکرد دنیا را نشان می دهد و بنابراین مهمترین وجه تمایز علم با سایر معارف، در قدرت پیش بینی آن است که باید دقیق باشد.

صابری توکلی در این رابطه به آنالیز مصادیق شبه علم پرداخت و گفت: برای روشن شدن این موضوع بنده اصطلاحاتی از جمله دانشورزی (مانند کشاورزی) science، دانشورز (مانند کشاورز) scientist و دانشورزانهscientific را ایجاد نموده و از سالها پیش برای استفاده در متون فارسی پیشنهاد نموده ام.

وی در ادامه با اشاره به ارکان و چهار چوب دانشورزی به تعریف مفاهیمی همچون فرضیه و نظریه پرداخت و در ادامه قوانین علمی، تجربی، نظری (یا قوانین انتزاعی) و همچنین روش های مختلف علمی مانند پیش بینی، مشاهده، آزمایش، تائید یا ابطال را تشریح کرد.

وی با ارایه تعریفی از دانشورزی، عنوان نمود: ارزش یک نظریه یا فرضیه علمی به هیچ وجه نباید به خصلت و شخصیت دانشورزی که آن نظریه را ارائه داده است ارتباط پیدا کند. همچنین یافته ها و اکتشافات یک دانشورز باید به طور آزادانه و آشکارا به کل جامعه علمی ارائه گردد و همچنین دانشورزان باید یافته های همکاران خود را با شک سازمان یافته آنالیز نمایند.

نویسنده کتاب سفر برگذشتنی با اشاره به مساله شبه علم، اظهار کرد: شبه علم عبارت است از مجموعه نظریه ها و روش هایی که برای توصیف موضوعات و پدیده ها طبیعی به کار می رود، اما از روش علمی استفاده نمی کند. در این میان می توان به مسائلی همچون اختر بینی (احکام نجوم یا آسترولوژی)، قدرت پیرامید، طالع بینی، موجودات هوشمند فرازمینی، هومئوپاتی، تله پاتی، احضار ارواح، ایمان درمانی و چندین نمونه دیگر اشاره نمود.

توکلی صابری در ادامه سخنان خود همچنین به مباحثی همچون شیوه استدلال شبه دانشورزان، شیوه رد فرض غلط، استدلال معطوف به جهل، استدلال بر پایه دانش پیشینیان، حمله به شواهد علمی غیر مستقیم، شرایط تائید درمان بیماری توسط روش های غیرپزشکی و مساله مهم پزشک نماها نیز اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 فروردین 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1295

به "برگزاری نشست مروری بر پژوهش های علمی در حوزه پزشکی با آنالیز مصادیق شبه علم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نشست مروری بر پژوهش های علمی در حوزه پزشکی با آنالیز مصادیق شبه علم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید