برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان، خیز پاشینیان برای تحکیم قدرت

به گزارش دور زمین، مردم ارمنستان امروز یکشنبه به منظور شرکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق های رای می روند.

برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان، خیز پاشینیان برای تحکیم قدرت

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که نیکول پاشینیان نخست وزیر موقت ارمنستان در صدد است تا با استفاده از فرصت این انتخابات صندلی خود را تقویت کند. او در ماه مه گذشته از سوی قانون گذاران در پی اعتراضات صلح آمیز که اوایل امسال میلادی برگزار گردید، به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.

پاشینیان در حالی به قدرت رسید که ارمنستان شاهد چند هفته اعتراضات علیه فساد و فامیل سالاری در این جمهوری سابق متعلق به شوروی بود.

وی سابقا در یک نشریه به عنوان دبیر کار نموده و زمانی نیز به اتهام دامن زدن به ناآرامی ها در سال 2008 به زندان افتاد.

انتخاب وی به نخست وزیری حاکی از فاصله دریافت دولت ارمنستان از کادر حاکمانی است که از اواخر دهه 1990 این کشور را اداره نموده بودند.

پاشینیان در ماه اکتبر از سمتش کناره گیری کرد تا پارلمان منحل گردیده و تدارک برای انتخابات زودهنگام فراهم گردد. برهمین اساس حوزه های رای گیری ارمنستان ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی باز شدند و براساس زمان بندی فرآیند رای گیری در ساعت 8 شب به وقت محلی خاتمه می گیرد.

در پی تغییر قدرت در ارمنستان عده ای از مقام های عالی رتبه سابق اخراج گردیده و برخی نیز دستگیر شدند.

یک دادگاه استیناف نیز مجدد دستور بازداشت رابرت کوچاریان رییس جمهور سابق این کشور در روز جمعه صادر کرد. اتهام او کوشش برای سرنگون کردن نظم برخاسته از قانون اساسی در این کشور است.

او ابتدا ماه ژوییه دستگیر شد، اما ماه بعد از آن آزاد شد و پرونده اش به دادگاه استیناف ارجاع شد. کوچاریان دومین رییس جمهور تاریخ ارمنستان محسوب می گردد و از سال 1998 تا 2008 در این پست خدمت نموده است.

حزب حاکم سابق جمهوری خواه با این حال هنوز در پارلمان فعلی ارمنستان که در سال 2017 انتخاب شد، حاکم است.

پاشینیان گفته که انتظار دارد انتخابات امروز منجر به یک پارلمان که بهتر از قبل بازتاب دورنمای سیاسی جدید باشد گردد. 9 حزب و دو بلوک در این انتخابات رقابت می نمایند و نظرسنجی ها نشان می دهند ائتلاف گام من شامل حزب قرارداد مدنی پاشینیان به آسانی در انتخابات اکثریت را به دست خواهد آورد.

پاشینیان بعد از به قدرت رسیدن وعده داد تغییر چشم گیری در سیاست خارجی ارمنستان به وجود نخواهد آورد و اطمینان داده که از مسکو فاصله نخواهد گرفت.

ارمنستان میزبان یک پایگاه نظامی مهم روسیه بوده و عضو ائتلاف های اقتصادی و نظامی تحت رهبری روسیه است. پاشینیان همچنین گفت: به سیاست های موجود در مورد مساله مناقشه ناگورنو قره باغ پایبند خواهد ماند.

منطقه کوهستانی ناگورنو قره باغ واقع در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان بوده و تحت رهبری ارمنیایی تبارهایی است که در پی جنگی بعد از سقوط شوروی در سال 1991 یک جانبه از آذربایجان اعلام استقلال کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 دی 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 829

به "برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان، خیز پاشینیان برای تحکیم قدرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان، خیز پاشینیان برای تحکیم قدرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید