ارائه مستندات 800 ساله برای ثبت جهانی چوگان به نام تبریز

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران، رشید شهشهی ظهر یک شنبه در نشست خبری با اهالی رسانه اظهار کرد: هیات چوگان یک سال و نیم است که در استان آذربایجان شرقی شکل گرفته است.

ارائه مستندات 800 ساله برای ثبت جهانی چوگان به نام تبریز

وی ادامه داد: این هیات در این مدت برنامه‌های متنوعی را برگزار کرده است و مهم‌ترین آن‌ها برگزاری دوره‌های آموزشی چوگان‌بازی و مربی‌گری بود که در دو سطح 2 و 3برگزار شده است.

رئیس هیات چوگان‌بازی آذربایجان شرقی اعلام کرد: چوگان با عنوان یک شاهکار هنری در سازمان یونسکو در سال 2017میلادی به نام تبریز ثبت جهانی شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تعداد فعالان در ورزش چوگان‌بازی در استان در بدو تاسیس 120نفر بود که در سال بعد این رقم به 170نفر رسید.

وی با بیان اینکه چوگان از جمله ورزش‌های پرهزینه است، خاطرنشان کرد: این ورزش برای ما جنبه تخصصی دارد و ایران باید در این ورزش حرف اول را در دنیا بزند که سال گذشته ایران میزبان مسابقات جهانی چوگان بود.

شهشهی خاطرنشان کرد: اکنون در استان 2تیم چوگان‌بازی داریم و به زودی تیم خواهران را هم شکل خواهیم داد. در ایران 8تیم فعالیت می‌کنند و استان‌های کرج و تهران بخاطر اینکه از امکانات بیش‌تری برخوردار هستند وضعیت بهتری دارند.

وی اولین بستر مورد نیاز برای چوگان‌بازی را زمین دانست و گفت: مساحت میدان چوگان‌بازی هشت برابر مساحت زمین فوتبال است و باید سعی کنیم باشگاه‌ها و زمین‌های استاندارد در استان تاسیس کنیم.

رئیس هیات چوگان استان در ادامه بیان کرد: در تبریز 2هزار و 400اسب داریم و بهترین نژاد اسب برای چوگان‌بازی نژاد تروبلت است و اسب در این ورزش اهمیت زیادی دارد چون 50درصد بازی توسط اسب انجام می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما برای ثبت جهانی ورزش چوگان در یونسکو مستندات 800ساله ارائه کردیم درحالی که ادعا می‌شود میدان نقش جهان اصفهان اولین زمین چوگان‌بازی بوده، اما نباید فراموش کرد که خود میدان نقش جهان اصفهان با تفلید از میدان صاحب‌آباد تبریز ساخته شده است.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 25 مرداد 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 73

به "ارائه مستندات 800 ساله برای ثبت جهانی چوگان به نام تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه مستندات 800 ساله برای ثبت جهانی چوگان به نام تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید