چگونه دفتر کار خانگی خود را برای حداکثر خلاقیت طراحی کنیم؟

به گزارش دور زمین، در یک استارتاپ خلاقیت معادل ارز و پول است. وقتی در رویای کسب وکاری عظیم و بوی پارچه روغنی مشغول به کار هستید؛ خلاقیت عظیم ترین اهرم قدرت شما است. یک گروه خلاق و با انگیره از افرادی که می توانند روی یک مشکل تمرکز نمایند؛ باعث می گردد مقدار زیادی از راه را طی نموده باشید و نتایج عظیمی به دست بیاورید.

چگونه دفتر کار خانگی خود را برای حداکثر خلاقیت طراحی کنیم؟

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

ایجاد فضایی که در آن بتوانید کار کنید؛ کافی نیست. این فضا می تواند باعث افزایش خلاقیت شما گردد و شما را قدرتمندتر کند. اما وقتی شما و تیم شما در خانه کار می نمایند؛ چگونه می توانند آینده را پیش بینی نموده و خلاقیت خود را پرورش دهند؟

خلاقیت چیست؟ باور کنید یا نکنید همان lightbulb moments یا روشن شدن لحظه ای یک لامپ یا جرقه زدن لحظه ای در ذهن شما است. همان لحظه ای است که یک ارتباط جدید در مغز شما بین اطلاعات قبلی ذخیره شده ایجاد می گردد. اطلاعاتی که ممکن است از کودکی، نوجوانی، تجربه های کاری، تحصیل و سرگرمی در ذهن خود ذخیره نموده باشید و اکنون به روشی جدید با هم ارتباط برقرار می نمایند و شکلی تازه در مغز شما می گیرند.

اما وقتی نوبت به کار می رسد؛ خلاقیت عبارت است از ارائه ایده های جدید و مفید. برای یافتن یک ایده مفید، ابتدا باید صدها ایده یا ارتباط جدید پیدا کنید. محیط پیرامون شما به طور قابل توجهی دارای صدها ارتباطات است که شما می توانید آن ها را کشف و ایجاد کنید. محیط به شدت روی کیفیت این ارتباطات نیز تاثیر می گذارد. بنابراین، چگونه می توانید در خانه محیطی ایجاد کنید که این خلاقیت را پرورش می دهد؟

1- فضای بیشتری بدهید؛ به معنای واقعی کلمه

ذهن برای خلاقیت احتیاج به فضای بیشتری احتیاج دارد. شاید تعجب آور باشد ولی داشتن یک فضای باز و عظیم و بیشتر نیز به همان اندازه موثر است. در مطالعه سال 2007 که برای ژورنال Consumer Research انجام شد؛ محققان دریافتند ارتفاع سقف محیط کار می تواند روی پردازش اطلاعات توسط مغز شما تاثیرگذار باشد.

سقف های بالاتر می توانند افکار آزادتری در ذهن راه اندازی نمایند و به مغز یاری می نمایند تا داده ها را به طور آزادانه ای مرتب سازی نموده و اشتراکات یا ارتباطات جدیدی بین آن ها پیدا نمایند؛ به عبارت دیگر خلاقیت!

اگر به اندازه کافی خوش سانس نیستید که در محیط خانه از یک سقف بلند بهره ببرید؛ می توانید به پارک ها یا فضاهای دیگری بروید که احساس آزادی بیشتری می کنید. بعضی فضاهای کاری اشتراکی دارای چنین ویژگی هایی هستند. حداقل می توانید بعضی جلسات کاری را در این فضاها برگزار کنید.

2- رنگ ها را وارد کنید

تحقیقات زیادی درباره چگونگی تاثیرگذاری رنگ ها بر مغز و ذهن ما اجرا شده است. مثلا، یک تحقیق می گوید رنگ قرمز مانع از خلاقیت می گردد و رنگ های آبی باعث کشف و شهود و آزمایش بیشتر چیزهای تازه می شوند. مطالعه دیگری نشان می دهد نورهای رنگی بیشتر از نور سفید باعث بروز خلاقیت می شوند.

گنجاندن رنگ در فضای کاری می تواند به طور باورنکردنی در پرورش خلاقیت موثر باشد. البته، نباید همه دیوارهای خانه یا دفتر کار خانگی خود را قرمز کنید. همین طور، احتیاج نیست حجم گسترده ای از رنگ ها استفاده گردد؛ بلکه استفاده از بالش های رنگی یا المان های رنگی کافی است. گاهی گذاشتن یک گلدان رنگی روی میز کار باعث افزایش خلاقیت ذهنی می گردد. دنبال روش هایی باشید که ذهن شما با دیدن رنگ ها و اشیا، تحریک شده و فعالیت بیشتری در پیش بگیرد.

3- کنجی برای مدیتیشن کوتاه مدت بسازید

شما اگر یک قهرمان المپیک هم باشید؛ نمی توانید 10 ساعت متوالی کار کنید. بسیاری از ما توانایی ذهنی در حدود انجام یک یا دو ساعت کار را داریم. تصور کنید یک جلسه کاری دو ساعته بسیار سنگین و پرفشار را گذرانده باشید؛ آیا انتظار دارید پس از آن ذهن شما خلاق باشد؟

دقیقا مانند یک ورزشکار احتیاج داریم به ذهن خود استراحت بدهیم. کارآفرینان و افراد خلاق سعی می نمایند در بازه های مشخصی به ذهن خود استراحت کامل بدهند.

یکی از روش های تحقیق شده برای انجام این کار، مدیتیشن های کوتاه مدت است. یک مطالعه اجرا شده در سال 2014 نشان می دهد یک مدیتیشن کوتاه مدت 30 دقیقه در طول روز می تواند عملکرد خلاقانه ذهن را افزایش دهد. وقتی صحبت از دفتر کار می گردد؛ شما باید یک گوشه یا جایگاه مناسبی برای مراقبه و مدیتیشن داشته باشید و همواره آماده برای آزادسازی و استراحت ذهنی شما باشد.

4- فضای باز را وارد کنید

ما می دانیم گیاهان چقدر برای هوای خانه شما مناسب هستند اما آیا می دانید که برای مغز شما هم مفید هستند؟

یک مطالعه جهانی نشان می دهد افرادی که در محیط کار با عناصر طبیعی مانند گیاهان کار می نمایند؛ نه تنها سطح بالاتری از رفاه را گزارش کردند؛ بلکه در مجموع 15 درصد خلاق تر بودند.

بنابراین، اگر می خواهید از خانه یا انبار یا گاراژ خود برای دفتر کار بهره ببرید؛ سعی کنید چند گیاه جذاب و آپارتمانی روی میزکار یا محیط اطراف خود داشته باشید و طوفان های مغزی خود را در کنار این عناصر طبیعی انجام دهید.

در نهایت، همواره دنبال ترفندها و روش هایی برای افزایش خلاقیت هنگام کار در خانه باشید. به یاد داشته باشید که پیش از اینکه ذهن خلاقی داشته باشید؛ باید ایده های خلاقانه ای وارد محیط کار و مغز خود کنید. هر چیزی که باعث پرواز ذهن شما می گردد؛ یک ایده خلاقانه محسوب می گردد؛ خواه یک تابلو از طبیعت باشد یا یک گلدان گیاه طبیعی کوچک روی میز کار شما یا نوعی جایگاه برای استراحت!

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4199

به "چگونه دفتر کار خانگی خود را برای حداکثر خلاقیت طراحی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دفتر کار خانگی خود را برای حداکثر خلاقیت طراحی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید