چند درصد از بیماران کرونا در بیمارستان ها جان می دهند؟

به گزارش دور زمین، مسعود مردانی اظهار کرد: تجارب سه ماه اپیدمی کرونا در ایران نشان می دهد بیمارانی که به نوع خفیف یا متوسط بیماری کووید 19 مبتلا هستند و در خانه استراحت می نمایند، معمولا دچار مرگ و میر نمی شوند، این افراد 80 تا 85 درصد موارد این بیماری هستند.

چند درصد از بیماران کرونا در بیمارستان ها جان می دهند؟

وی در تبادل نظر با ایرنا گفت: از بین بیماران کرونا که به بیمارستان می آیند 12 درصد فوت می نمایند، در واقع از بین 15 درصد افراد مبتلا به کرونا که به بیمارستان می آیند، پنج درصد به آی سی یو می آیند و حدود 50 درصد بیماران کووید 19 که به بخش مراقبت های ویژه می آیند فوت می نمایند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا اضافه نمود: عمده افراد مبتلا به کرونا که به شکل بدحال و شدید بیماری کووید 19 مبتلا شده اند بیماری قلبی - عروقی یا بیماری ریوی، یا دیابت کنترل نشده داشته اند یا هیپوتیروئیدی بوده اند. شاخص ابتلا به هیپوتیروئید و اختلالات غده تیروئید از جمله کم کاری تیروئید و ارتباط آن با فوت ناشی از کرونا از یافته های دانشمندان ایران است و به زودی مقاله آن منتشر می گردد. در واقع کم کاری تیروئید بیشتر از حد معمول در مرگ بیماران کرونا موثر بوده است.

وی گفت: علاوه بر این افراد، بیماران مبتلا به سرطان، افراد پیوندی، بیماران نقص ایمنی در معرض خطر نوع شدید کرونا هستند. افراد عادی هم ممکن است به کرونا مبتلا شوند ولی نسبت به آن دسته بیمارانی که نام برده شده، دوره بیماری کوتاهتر و عاقبت بهتری دارند.

مردانی اضافه نمود: در مجموع درصد بالایی از فوت شدگان ویروس کرونا یکی از بیماری هایی های زمینه ای را داشته اند یا سن بالای 65 داشته اند، حدود 12 درصد فوت شدگان بالای 80 سال سن داشتند. البته چاقی هم در فوت بیماران کرونا موثر بوده است.

اثربخشی داروها

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی درباره داروهای موثر در بهبود مبتلایان به کرونا گفت: تا امروز بیماری کووید 19، داروی موثر انتخابی برای درمان ندارد، داروی هیدروکسی کلرکین که خیلی به آن امید بسته بودند بر اساس آخرین آنالیز سازمان بهداشت جهانی در بهبود بیماران بستری اثر قابل توجهی نداشته است. دارویی مثل آزیترومایسین که نوعی آنتی بیوتیک است هم احتمالا اثر چندانی ندارد، داروهای ضد ویروس هم ممکن است تا 30 درصد باعث کنترل این بیماری بشوند.

مردانی ادامه داد: داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر جزو داروهای امید بخش بودند. داروی رمدسیویر در آمریکا خیلی مورد توجه است اما تجربه استفاده از این دارو در ایران نشان می دهد که هنوز این دارو نمی تواند جزو داروهای انتخابی برای کووید 19 باشد که البته در این مورد هنوز باید تجربیات بیشتری به دست آوریم، داروی فاویپیراویر هم مزیت بیشتری نسبت به سایر داروهای موجود نداشته است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: داروهایی مثل اینتروفرون یا داروهای درمان هپاتیت روی ویروس کرونا تاثیر دارند ولی هنوز هیچ کدام از این داروها داروی انتخابی برای درمان بیماری کووید 19 نیستند و اکنون به علت نبود داروی اختصاصی به اجبار از این داروها در مواردی برای بهبود نسبی و کاهش طول دوره بیماری استفاده می گردد.

وی اضافه نمود: به جز اسلتامیویر (تامی فلو) هیچ کدام از داروهایی که در پروتکل درمانی کووید 19 در ایران بود از جمله هیدورکسی کلرکین از این پروتکل حذف نشده است، علتش این است که فعلا داروی بهتری نسبت به هیدروکسی کلرکین نداریم و اگر داشته باشیم حتما این دارو هم از پروتکل درمان این بیماری کنار گذاشته می گردد.

مردانی ادامه داد: در شرایط کنونی بیماری کووید 19 هنوز در جهان واکسن ندارد، دارو و درمان قابل قبولی هم ندارد، بنابراین بهترین کاری که اکنون می توان انجام داد پیشگیری از ابتلاست، پیشگیری یعنی اینکه مدام دستها را با آب و صابون بشوییم، و تا جای ممکن در خانه بمانیم. نگرانی فعلی این است که مردم نسبت به گذشته کمتر اصول پیشگیری را رعایت می نمایند. کمتر دستهایشان را می شویند، ماسک کمتر استفاده می نمایند، بیشتر به سفر می فرایند و این مساله نگران نماینده است.

منبع: فرارو
انتشار: 7 مرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2680

به "چند درصد از بیماران کرونا در بیمارستان ها جان می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند درصد از بیماران کرونا در بیمارستان ها جان می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید