ماهی غار کور لرستان بعد از 10 سال حفاظت می گردد ، تنها ماهی ایرانی که زیستگاهش غارهای آبی است

به گزارش دور زمین، پاسگاه محیط بانی اثر طبیعی ملی غار ماهی کور بعد از حدود 10 سال بلاتکلیفی، راه اندازی، تجهیز و حصار کشی شد

ماهی غار کور لرستان بعد از 10 سال حفاظت می گردد ، تنها ماهی ایرانی که زیستگاهش غارهای آبی است

خبرنگاران- زهرا رفیعی: مدیرکل محیط زیست لرستان از راه اندازی پاسگاه محیط بانی اثر طبیعی ملی غار ماهی کور اطلاع داد.

علی سالاروند گفت: این منطقه که حدود 40 هکتار دارد، جزء بالاترین سطح حفاظتی و ارزش در بین منطقه ها چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می گردد.

سالاروند بیان نمود: این اثر طبیعی ملی دارای دو گونه نادر و اندمیک ماهی کور غار است که ارزش ژنتیکی فوق العاده ای در سطح جهانی دارند اما این منطقه بی نظیر طی سال های گذشته متاسفانه تقریبا رها شده بود و شرایط مناسبی از لحاظ حفاظتی نداشته، لذا با پیگیری های انجام شده پاسگاه محیط بانی منطقه راه اندازی، تجهیز و حصار کشی شد و نیروی محیط بان به صورت شبانه روزی در آن مستقر شد. افزایش سطح حفاظتی این منطقه به علت دور بودن از منطقه ها شهری کار دشواری بود.

دو نمونه نادر و منحصر به فرد ازماهیان کور غار در استان لرستان وجود داردکه مشابه آنها در هیچ نقطه دیگری از جهان یافت نشده است. این نوع ماهی ها به علت اینکه در آب های زیرزمینی و در نزدیکی غارها زندگی می نمایند به ماهیان کور غار معروف هستند. زیستگاه این دو نوع ماهی در یک غار یا حفره آبی، واقع در زیر کوه چیلنگ در شمال غربی روستای لون از توابع بخش پاپی در شهرستان خرم آباد قرار گرفته است.

مشخصات ماهیان کور غار لرستان:

گونه اول ماهی کور غار با نام علمی iranocypris typhlops از خانواده کپور ماهیان است. این گونه که 4 تا 5 سانتی متر طول دارد دارای دو جفت سبیلک است که یک جفت آن روی لب بالا و جفت دیگر در گوشه دهان قرار گرفته است. سر این ماهی تا حدودی پهن است و هیچ اثر خارجی از چشم در آن دیده نمی گردد. رنگ ماهی در حالت عادی صورتی است. تعداد کمی فلس در پشت باله سینه ای آن وجود دارد. این ماهی به تلاش دکتر بریان کد از کشور کانادا، از سال 1990 به عنوان گونه در معرض آسیب در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از گونه ها قرار گرفته است.

گونه دوم ماهی کور غار، با نام علمی paracobits smithi از خانواده سگ ماهیان است. این نوع ماهی علاوه بر اینکه از داشتن چشم محروم است، رنگدانه و فلس هم ندارد. سه جفت سبیلک دارد که دومین جفت از آنها به خوبی رشد نموده و به انتهای سومین جفت می رسد. میانه طول بدن آنها 45 میلیمتر گزارش شده است. سگ ماهی کور ایران از سال 1996 در فهرست قرمز گونه های در معرض خطر قرار گرفته است. این نوع ماهی به وسیله زیست شناس انگلیسی آنتوان اسمیت کشف و در موزه تاریخ طبیعی انگلستان به نام خود وی ثبت شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1402 بروزرسانی: 21 شهریور 1402 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5999

به "ماهی غار کور لرستان بعد از 10 سال حفاظت می گردد ، تنها ماهی ایرانی که زیستگاهش غارهای آبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهی غار کور لرستان بعد از 10 سال حفاظت می گردد ، تنها ماهی ایرانی که زیستگاهش غارهای آبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید