روایت رسانه چینی از احتکار و مختل کردن زنجیره تامین واکسن کرونا توسط آمریکا

به گزارش دور زمین، رادیو بین المللی چین نوشت:علیرغم وعده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به اشتراک گذاری دوزهای واکسن ضد کرونای آسترازنکا و حمایت او از چشم پوشی از حق ثبت اختراع واکسن بیماری کووید-19، او نمی تواند این حقیقت آزار دهنده که آمریکا و متحدانش در گروه 7 بدنبال احتکار حجم قابل توجهی از ذخایر واکسن کرونا در سراسر دنیا هستند و فرایند توزیع بین المللی واکسن کرونا و زنجیره تامین را اول و قبل از همه به نفع خودشان تحت تاثیر قرار داده اند را از بین ببرد.

روایت رسانه چینی از احتکار و مختل کردن زنجیره تامین واکسن کرونا توسط آمریکا

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بله! حقیقت این است که آمریکا و متحدانش جهت دسترسی کشورهای فقیر دنیا به واکسن های ضد کرونا را مسدود ننموده اند بلکه در مقابل، واکسن های در دسترس را به وسیله قرارداد های دوجانبه به صورت عمده و فله ای خریداری نموده اند؛ این کشورها در عین حال کشورهای فقیر را از فراوری مستقیم واکسن منع ننموده اند بلکه در عوض به سادگی در جهت قطع صادرات مواد اولیه اساسی جهت فراوری واکسن قدم برداشته اند.

در تاریخ 5 مه برابر با 15 اردیبهشت ماه بود که در جریان برگزاری نشست وزرای توسعه و خارجه گروه 7، بیانیه مشترکی سرشار از کلیشه، خودبینی و امتیاز انحصاری صادر شد که محتوای آن ادعای غیر منطقی و پوچ درباره امور داخلی سایر کشورها و در عین حال طرح راهکار هایی برای مسائلی بود که گروه 7 از همان ابتدا در رسیدگی به آنها ناکام عمل نموده است البته اگر عملکرد و سهم گروه 7 در تشدید شرایط این امور را لحاظ نکنیم.

در این نشست وزرای گروه 7 به وضوح فراموش کردند که درباره آنچه از ابتدا در جهت تشدید شرایط ناعادلانه توزیع واکسن عملی نموده اند، حرفی بزنند آن هم در شرایطی که این توزیع نابرابر نتیجه عملکرد خود این وزرا و از جمله امضای قراردادهای منفعت طلبانه دو جانبه با شرکت های داروسازی به منظور رزرو میلیاردها دوز واکسن کرونا بوده است.

این وزرا در عین حال درباره چرایی عملکرد آمریکا در خنثی سازی کوشش های سایر کشورها برای دسترسی به مواد اولیه مورد احتیاج برای تهیه واکسن های کرونا بحثی نکردند آن هم در شرایطی که آمریکا در حالی مانع دسترسی کشورها به مواد اولیه واکسن می گردد که میلیون ها دوز استفاده نشده از واکسن کرونا را انبار نموده است.

در تاریخ 7 ماه مه برابر با 17 اردیبهشت ماه بود که سازمان بهداشت دنیای واکسن ضد کرونای فراوریی شرکت سینوفارم چین را وارد فهرست استفاده اضطراری خود کرد و کنار نام واکسن های از پیش تائید شده فایزر-بیو ان تک، آسترازنکا/ اس کی بایو، مؤسسه سرم هند، جانسون اند جانسون و مودرنا قرار داد و در عین حال تاکید نمود که میزان اثربخشی واکسن سینوفارم چین در کاهش موارد ابتلا به کرونای علامت دار و موارد بستری ناشی از ابتلا به کووید-19، 79 درصد برآورد شده است.

بدنبال این اقدام سازمان بهداشت دنیای بود که بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات این نهاد کوشش های چین در جهت تامین و اهدای واکسن های کرونا به کشورهای آسیب پذیر به ویژه ملل آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا را تائید کرد و گفت که چین با تامین واکسن های کرونا از اجرای برنامه کووکس به ویژه در راستای یاری به کشورهای فقیر پشتیبانی نموده است.

در چنین شرایطی آمریکا نه تنها کوچک ترین اقدامی در جهت قدردانی از چین و کوشش های این کشور برای یاری به حل بحرانی که کل دنیا با آن روبرو اند، عملی نکرد بلکه همچنان به روال کار خود که از همان ابتدا کوشش برای بی اعتبار کردن چین بود، ادامه داد؛ از جمله اقدامات ضد چین آمریکا می توان به این موارد اشاره نمود: زیر سؤال بردن اثربخشی واکسن های چین، بحث درباره شفافیت سفر تیم کارشناسان سازمان بهداشت دنیای به ووهان، زدن برچسب دیپلماسی واکسن به کوشش های چین در جهت اهدا و صادرات واکسن های ضد کرونا و ادعای اینکه انگیزه چین صرفا تامین نفوذ ژئوپلیتیکی خود است.

در این بین درک این موضوع که رویکرد آمریکا در زمینه توزیع واکسن نیز همان رویکرد ریاکارانه و پیگیری همان الگوهای هژمونیک و سلطه جویانه است، کار سختی نیست؛ به وضوح می توان مشاهده کرد که هدف گیری چین از سوی آمریکا با طرح بهانه های بی اساسی از جمله تهدید مالی چین در نشست گروه 7، صرفا نشان دهنده قلدری وقیح و آشکار مالی خود آمریکا علیه چین است.

از جمله اقدامات آمریکا علیه چین می توان به محرومیت تجهیزات اینترنت نسل 5 شرکت هواوی چین از سوی آمریکا و متحدانش با طرح نگرانی های پوچ و بی اساس درباره جاسوسی دولت چین اشاره نمود که بیشتر شبیه آن کاری است که آژانس امنیت ملی آمریکا دهه ها علیه صدر اعظم آلمان و سایر اهداف خارجی واشنگتن عملی نموده است. یکی دیگر از اقدامات ضد چین آمریکا، طرح اتهامات ساختگی درباره نسل کشی و کار اجباری در شین جیانگ است؛ این در حالیست که تمامی این اقدامات علیه چین، گذشته زشت و قبیح خود واشنگتن در قتل عام بومیان آمریکا و به بردگی دریافت آمریکایی های آفریقایی تبار آن را به تصویر می کشد.

با این اوصاف، تعجبی ندارد که آمریکا عملکرد چین در راستای اهدای واکسن های ضد کرونا را کم ارزش و آن را کوشش این کشور برای رسیدن به اهرم های ژئوپلیتیکی توصیف کند؛ آمریکا با رویکردی ریاکارانه بدنبال پیشبرد دستور کار ژئوپلیتیکی خودش است و در عین حال از اینکه سایر کشورها چنین رویکردی را علیه واشنگتن در صحنه دنیای پیش بگیرند، نگران است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4403

به "روایت رسانه چینی از احتکار و مختل کردن زنجیره تامین واکسن کرونا توسط آمریکا" امتیاز دهید

1 کاربر به "روایت رسانه چینی از احتکار و مختل کردن زنجیره تامین واکسن کرونا توسط آمریکا" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت رسانه چینی از احتکار و مختل کردن زنجیره تامین واکسن کرونا توسط آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید