در برابر موج کرونا باید زمان بخریم ، افزایش 85 درصدی ابتلا در خوزستان

به گزارش دور زمین، خبرنگاران/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شناسایی 57 بیمار مبتلا به اُمیکرون در خوزستان، از پیش بینی غالب شدن این سویه در استان به زودی خبر داد.

در برابر موج کرونا باید زمان بخریم ، افزایش 85 درصدی ابتلا در خوزستان

دکتر سیدمحمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (25 دی ماه) در استانداری خوزستان برگزار گشت، اظهار کرد: مدتی است تبلیغات بلندگوهای مساجد برای اطلاع رسانی در خصوص سویه های اُمیکرون کمرنگ شده است که امیدواریم مجددا مساجد در این زمینه فعال شوند زیرا می توانند نقش خوبی در اطلاع رسانی و افزایش سواد سلامت داشته باشد.

به گزارش خبرنگاران، وی اضافه نمود: ایستگاه هایی نیز به منظور آموزش چهره به چهره در ادارت دایر بودند که حدود یک سال است فعالیت این ایستگاه ها کمرنگ شده است و باید مجددا این موضوع را در دستور کار قرار دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فرایند بیماری گفت: موارد ابتلا به اُمیکرون که به شدت جای دلتا را گرفته، به صورت آسانسوری در دنیا در حال افزایش است؛ در روز گذشته 3 میلیون و 200 هزار مورد تازه به آمار قبلی اضافه نموده شده است اما افزایش واضحی در مرگ نداشته ایم. شاید باید سه چهار هفته بگذرد تا شرایط موارد بستری و مرگ تعیین شود.

وی شرح داد: در دنیا موارد ابتلا 44 درصد و موارد مرگ 11 درصد افزایش یافته است.

علوی با بیان اینکه موارد اُمیکرون در دنیا در حال تبدیل به سوش غالب است، گفت: گرچه تا به امروز موج تازهی در کشور نداشته ایم البته فرایند بیماری نشان می دهد به تدریج موج در حال شروع است و یا باید این موج را پهن کنیم یا زمان بخریم.

وی اضافه نمود: تا به امروز بیش از 800 مورد ابتلا به اُمیکرون در ایران گزارش شده است. در خوزستان نیز یک مورد ابتلا به اُمیکرون به 57 مورد رسیده یعنی هر سه چهار روز یک بار موارد ابتلا به این سویه دو برابر شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان نمود: پیش بینی می شود به زودی اُمیکرون در ایران و خوزستان سوش غالب شود.

وی گفت: تزریق سه دوز واکسن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی، بیماریابی و ایزوله کردن بیماران و هوشمند کردن مدیریت واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به بیماری تاثیر دارد.

علوی بیان نمود: بر اساس گزارش هفتگی در استان خوزستان، موارد بیماری 85 درصد، موارد بستری 9 درصد و موارد مرگ 100 درصد افزایش یافته اند البته موارد مرگ افزایش زیادی نداشته اما به دلیل اینکه میانگین دو مورد مرگ به چهار مورد رسیده شاهد افزایش صددرصدی بوده ایم.

وی از کاهش تعداد واکسن های تزریق شده ابراز نگرانی کرد و گفت: در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن اندازه واکسیناسیون 11 درصد کاهش یافته است. در حال حاضر پوشش نوبت اول واکسیناسیون در خوزستان 83.6 درصد، نوبت دوم 68.8 درصد و نوبت سوم 14.7 درصد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه نمود: البته شرایط واکسیناسیون در برخی شهرستان ها نگران کننده است؛ در حال حاضر پوشش نوبت اول واکسیناسیون در شادگان 64 درصد، اندیکا 65 درصد و دشت آزادگان و کارون 68 درصد است. پوشش نوبت دوم واکسیناسیون جمعیت هدف این شهرستان ها نیز حدود 30 درصد پایین تر و پوشش نوبت سوم واکسیناسیون در این نقاط نیز بسیار پایین است بنابراین حتی با عملیات جبرانی برای افزایش پوشش واکسیناسیون در این شهرستان ها نه تنها پوشش افزایش نیافته بلکه کاهشی بوده است.

وی گفت: اندیکا، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، رامشیر، شوش، کارون، کرخه، هویزه، خرمشهر و شادگان پوشش واکسیناسیون خوبی ندارند و سرعت واکسیناسیون نیز در این شهرها کم است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان نمود: هر چند هنوز خوزستان در شرایط نسبتا پایداری قرار گرفته است اما این شرایط بسیار شکننده است و باید منتظر موج بعدی کرونا باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای حفاظت از جامعه در مقابل اُمیکرون باید پوشش نوبت سوم واکسیناسیون جمعیت هدف به 88 درصد برسد در حالی که اکنون این رقم حدود 17 درصد است. در حال حاضر سرعت تزریق واکسن در خوزستان روزانه 0.5 درصد است یعنی بعد از 140 روز به این پوشش واکسیناسیون می رسیم.

وی اضافه نمود: بنابراین باید با رعایت حداقل 85 درصدی پروتکل های بهداشتی یا سه برابر کردن سرعت واکسیناسیون، زمان موج را به عقب بیندازیم. البته ایده آل این موضوع، افزایش هر دو مورد است.

علوی گفت: اندازه گزارش های خوداظهاری با بررسی میدانی رعایت پروتکل های بهداشتی فرق دارد و برخی شهرها مانند شوش و اندیمشک اختلاف فاحشی در این دو آمار دارند. این در حالی است که بر اساس گزارش های واقعی می توانیم برنامه ریزی کنیم. اگر قرار است گزارش ها واقعی نباشند در برنامه ریزی دچار لغزش و اشتباه می شویم و به نتیجه نمی رسیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه همچنان اندازه رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان پایین است، اضافه نمود: اندازه استفاده از ماسک در خوزستان 48.5 درصد است که این رقم در مراکز شهرها 63 درصد اما در حاشیه شهرها حدود 15 درصد است. این هفته اندازه استفاده از ماسک در خوزستان نسبت به هفته گذشته سه درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به فرایند رعایت پروتکل های بهداشتی، اضافه نمود: میانه رعایت پروتکل های بهداشتی در مطب ها، داروخانه ها و آزمایشگاه ها 83 درصد است اما با توجه به تردد بیماران در این مراکز، نباید گول این رقم را بخوریم و باید به صددرصد برسد.

علوی بیان نمود: اندازه رعایت واکسیناسیون خدمت گیرندگان در برخی شهرها ناامیدکننده است به گونه ای که این موضوع در مسجدسلیمان 22 درصد، شادگان 33 درصد، آبادان 44 درصد و بهبهان 46 درصد رعایت می شود. این شرایط در حالی است که کسانی که واکسن تزریق نکرده اند نباید اجازه تردد به ادارات داشته باشند.

وی اضافه نمود: از طرف دیگر تنها حدود 48 درصد کارمندان هفتکل، 54 درصد کارمندان حمیدیه و 58 درصد کارمندان شادگان واکسن تزریق کرده اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: 70 درصد اساتید و کارکنان حوزه، 60 درصد طلاب، 78 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد و 75 درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی واکسن تزریق کرده اند؛ انتظار می رود این قشر پس از واکسیناسیون کامل اجازه حضور در کلاس ها را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4827

به "در برابر موج کرونا باید زمان بخریم ، افزایش 85 درصدی ابتلا در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در برابر موج کرونا باید زمان بخریم ، افزایش 85 درصدی ابتلا در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید