تاثیر ویروس کرونا بر مغز

به گزارش دور زمین، تحقیقات اخیر، تغییرات مغزی قابل توجه را پس از ابتلا به COVID 19 نشان می دهند.

تاثیر ویروس کرونا بر مغز

یک مطالعه تصویربرداری، با آنالیز اسکن های صد ها نفر که قبل و بعد از عفونت ویروسی گرفته شده اند، اثرات خفیف کووید 19 بر مغز را ارائه نموده است.

این تحقیق نشان می دهد که تاثیر کووید 19 بر مغز مهم و مضر است؛ اما هنوز تعیین نیست که این تغییرات مغزی منجر به نقص های شناختی بلندمدت می گردد یا خیر.

از عدم تمرکز، اختلال مغزی و خستگی گرفته تا اختلال در طعم و بوی و اثرات عصبی COVID 19 کاملاً شناخته شده اند.

مطالعه تازه در مجله نیچر منتشر شده است و مجموعه داده های منحصر به فردی را از یک پروژه در حال اجرا که سلامت نیم میلیون شرکت نماینده در بریتانیا را آنالیز می نماید.

محققان بر روی داده های 401 نفر تمرکز کردند و تصویربرداری از مغز قبل و بعد از یک مورد مثبت کووید 19 انجام شد. دومین اسکن مغز برای هر فرد به طور میانه 141 روز پس از تشخیص اولیه COVID 19 انجام شد.

محققان در مطالعه تازه نوشتند:

تاثیر ویروس کرونا را می توان عمدتاً در سیستم قشر لیمبیک و بویایی مشاهده کرد. به عنوان مثال با تغییر در اقدامات انتشار که نمونه هایی برای آسیب بافت هستند، در مناطقی که عملکردی مرتبط با قشر پیریفورم، سل بویایی و هسته بویایی قدامی دارند و بعلاوه کاهش بارزتر ضخامت و کنتراست ماده خاکستری در شرکت نمایندگان آلوده به SARS-CoV-2 در شکنج پاراهیپوکامپ چپ و قشر اربیتو فرونتال جانبی مشاهده شده است.

محققان بعد از مطالعه تصویربرداری تازه این احتمال را تایید می نمایند که تغییرات مغزی ناشی از ویروس می تواند باعث تحریک یا تسریع زوال عقل مرتبط با افزایش سن گردد.

در حال حاضر تعیین نیست که واکسیناسیون چه تاثیری بر این تغییرات مغزی دارد.

سارا هلول، محققی از دانشگاه کرتین در این رابطه گفت: تغییرات مغزی مشاهده شده نسبتاً کوچک و در سطح گروهی بود. بنابراین همه اثرات یکسانی نداشتند. تحقیقات بیشتری برای دانستن این که آیا این تغییرات در طول زمان باقی می مانند، معکوس می شوند یا بدتر می شوند و این که آیا درمان هایی وجود دارند که می توانند یاری کند، مورد احتیاج است.

منبع: نیو اطلس منتشر شده از دانشگاه اکسفورد

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5528

به "تاثیر ویروس کرونا بر مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر ویروس کرونا بر مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید