اختصاص بسته دوم حمایتی گردشگری در پی موج دوم پاندمی کرونا

به گزارش دور زمین، طبق اعلام معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در پی موج دوم شیوع کرونا و تعطیلی کسب وکارهای حوزه گردشگری، قول هایی از ریاست جمهوری برای تهیه بسته مخصوص حمایتی گردشگری اخذ شده است.

اختصاص بسته دوم حمایتی گردشگری در پی موج دوم پاندمی کرونا

به گزارش خبرگزاری میراث آریا، وبینار ولی تیموری، معاون جهانگردی، علیرضا رحیمی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه جهانگردی، محمد قاسمی، مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات جهانگردی، زاهد شفیعی، مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات جهانگردی و جواد موسوی، مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش جهانگردی با مدیران کل استانی با موضوع شیوع موج دوم ویروس کرونا و تعطیلی مراکز جهانگردی برگزار گردید. در جریان این جلسه تیموری ضمن اشاره به ضرورت همدلی و ارتباط دو سویه میان بخش خصوصی و دولت، از تخصیص بسته حمایتی دوم دولت به بخش جهانگردی اطلاع داد. وی در این رابطه چنین گفت:

در شرایطی که با شیوع موج دوم کرونا به سمت تعطیلی بسیاری از مراکز جهانگردی می رویم، قول هایی را از ریاست جمهوری برای تهیه بسته مخصوص حمایتی جهانگردی گرفته ایم.

وی از مدیران استانی حاضر در جلسه خواست تا با توجه به اینکه سال جاری، سال خاتمهی فعالیت دولت دوازدهم است تا کلیه کارهای صورت گرفته قبلی را ساماندهی نمایند که در خاتمه سال خروجی مشترک حاصل گردد. او با تأکید بر جدی بودن موضوع کرونا و شیوع موج دوم این ویروس توضیح داد:

در تصمیم گیری ها باید این موضوع لحاظ گردد و رعایت پروتکل های بهداشتی با قوت پیگیری گردد که بتوانیم آثار منفی را به حداقل برسانیم.

وی در ادامه سخنانش به بعضی اقدامات و تصمیم های موثر به بخش خصوصی در سطح استانی اشاره نمود و خواهان تعمیم آن ها به سایر استان ها شد. تیموری در ادامه جلسه به بحث نظارت و اهمیت آن در موج دوم کرونا پرداخت و چنین اظهار کرد:

در تصمیم گیری ها باید این موضوع لحاظ گردد و رعایت پروتکل های بهداشتی با قوت پیگیری گردد که بتوانیم آثار منفی را به حداقل برسانیم. بر اساس مصوبه ستاد کرونا وزارت بهداشت این امکان را دارد که در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به تعطیلی و پلمپ مراکز کند. برای اینکه در این خصوص مسئله ای به وجود نیاید مراکز باید این موارد را رعایت نمایند و ما با تشدید نظارت ها و پوشش خبری آن از تعطیلی مراکز جلوگیری کنیم.

معاونت جهانگردی در ادامه سخنان خود به بحث ارائه تسهیلات به کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از کرونا پرداخت و در این رابطه چنین گفت:

حدود 8 هزار نفر ثبت نام نموده اند و پرونده آن ها در بانک ها در دست آنالیز است. ثبت نام واحدهای فاقد بیمه تا پانزدهم مردادماه ادامه دارد و امکان تمدید مهلت آن تا خاتمه مردادماه وجود دارد. هتل ها، متل ها، مهمان پذیرها و دفاتر خدمات مسافرتی نیز مشمول این تسهیلات می شوند و اگر در قالب ثبت نام واحدهای بیمه ای پیروز به ثبت نام نشده اند، این امکان برایشان فراهم است.

وی در رابطه با بسته حمایتی دوم برای جهانگردی در موج دوم شیوع کرونا در کشور نیز توضیح داد:

در شرایطی که با شیوع موج دوم کرونا به سمت تعطیلی بسیاری از مراکز جهانگردی می رویم، رایزنی هایی را با ریاست جمهوری انجام دادیم. با توجه به اینکه ارائه خدمات حوزه جهانگردی با دیگر حوزه ها فرق دارد و فرصت ذخیره خدمات در این حوزه ندارد، این قول را از ریاست جمهوری گرفته ایم که بسته مخصوص حمایتی جهانگردی در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد.

او در مورد پروژه شهر جهانگرد اعلام کرد که این پروژه دارای بعد علمی است و شهرها از منظر مقامات شهری، جهانگردان، جوامع محلی و مدیران ارزیابی می شوند و رتبه می گیرند. بعلاوه شهر جهانگرد باعث رقابتی بین مقامات شهری برای توسعه زیرساخت های جهانگردی می گردد که استان ها باید از این فرصت استفاده نمایند. تیموری تأکید کرد:

تا خاتمه سال، تمامی 31 استان باید جایگاه خود را از نظر شهر جهانگرد و مقصد جهانگرد اعلام نمایند. به دکتر مونسان این قول را داده ایم که تا خاتمه سال تمامی استان ها دارای یک طرح جامع جهانگردی معتبر با چارچوب ابلاغی باشند.

در ادامه، علیرضا رحیمی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه جهانگردی با اشاره به اقداماتی که به وسیله استان ها باید انجام بگیرد، اضافه کرد:

استان ها مکلف هستند که طرح جامع جهانگردی به مفهوم نقشه راه توسعه جهانگردی استان را که در 19 مرداد 98 به مدیران کل استانی ابلاغ شد، تا خاتمه سال تهیه نمایند. تهیه این طرح الزامی و لازم است و نداشتن آن به مفهوم این است که استان برای توسعه فاقد ایده و برنامه است.

او برند جهانگردی کشور را از دیگر نکات حائز اهمیت دانست و اضافه کرد:

سال جاری فرصت خوبی برای ایجاد برندهای استانی است که توضیح خدمات و اجرای آن آماده شده است و با یاری استان ها باید توسعه پیدا کند.

رحیمی در ادامه به پروژه شهر جهانگرد اشاره نمود و گفت:

این پروژه به عنوان مأموریتی برای تمامی استان ها از سوی شخص دکتر مونسان پیگیری می گردد. رویکرد این پروژه عرضه و تقاضا است و در آن تمامی خدمات و زنجیره جهانگردی آنالیز می گردد و با تهیه آن تمامی پتانسیل ها و مسائل استان ها شناسایی می گردد.

طبق گفته های رحیمی بر اساس پروژه های پیشران هر استان مکلف است بر اساس بودجه ای که در اختیار دارد چند پروژه پیشران را برای خود تعریف کند.

در ادامه این وبینار محمد قاسمی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات جهانگردی نیز در مورد مکاتبه با معاونت سرمایه گذاری برای تخصیص بودجه تورهای آشناسازی که در شرایط فعلی امکان اجرای آن وجود ندارد به برنامه هایی هم راستا با هدف تفاهم نامه توضیحاتی ارائه کرد. او به رونمایی از سایت ویزیت ایران اشاره نمود و گفت:

برای استفاده از این سایت و لینک شدن با آن استان ها باید مرحله دوم بهینه سازی وب سایت های خود را شروع نمایند.

او با اشاره به تهیه کلیپ های اعتمادساز و رعایت پروتکل های بهداشتی اضافه کرد:

ما به عنوان متولیان جهانگردی نباید اجازه خاموش شدن چراغ جهانگردی داخلی را بدهیم. مطمئناً سفر بدون پروتکل های بهداشتی مورد تأیید ما نیست؛ اما می توانیم با رعایت پروتکل ها، ترویج سفر خانواده محور با تعداد کم و در فضای باز، از تأسیسات جهانگردی و بنگاه ها حفاظت کنیم.

در ادامه جواد موسوی مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش جهانگردی به اهمیت موضوع آموزش اشاره نمود و اضافه کرد:

دوران کرونا زمان خوبی برای توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی به عنوان سرمایه های اصلی جهانگردی است. بودجه های استان که برای آموزش تخصیص داده شده است، باید برای بازسازی نیروی انسانی هزینه گردد. بعلاوه سامانه یکپارچه آموزش مجازی را راه اندازی نموده ایم که چهار هزار نفر از این سامانه استفاده می نمایند.

منبع: کجارو / میراث آریا / dolat.ir
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5578

به "اختصاص بسته دوم حمایتی گردشگری در پی موج دوم پاندمی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص بسته دوم حمایتی گردشگری در پی موج دوم پاندمی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید