آیا بچه ها به تنهایی اجازه سوار شدن به هواپیما را دارند؟

به گزارش دور زمین، کودک بدون همراه در هواپیما

زمانی که می خواهید کودکتان را به تماشا کسی در شهری دیگر بفرستید، اینکه او را تنها سوار هواپیما کنید، فکری ترسناک و دور از فکر خواهد بود. اما خوب است بدانید که فرودگاه ها قوانینی مربوط به کودک بدون همراه در هواپیما دارند که با اصطلاح Unaccompanied Minor شناخته می شوند. همه فرودگاه ها قوانین مخصوص خود را نسبت به این قانون دارند؛ مثلا اینکه سن کودک چقدر است، محدودیت های پرواز چیست و چه امکاناتی شامل این قانون می شوند. پس حتما قبل از استفاده از خدمات کودک بدون همراه در هواپیما بهتر است قوانین ایرلاین پرواز خود را به دقت مطالعه کنید. در ادامه این متن خبرنگاران برای شما به طور کلی توضیحاتی را در خصوص این خدمات آورده است؛ با ما همراه باشید.

آیا بچه ها به تنهایی اجازه سوار شدن به هواپیما را دارند؟

چه وسایلی همراه کودک باشد؟

  • موبایل: اگر کودکتان موبایل ندارد، خوب است که قبل از سفر او یک موبایل مقرون به صرفه قیمت با سیم کارت های موجود تهیه کنید تا در طول سفرش در فرودگاه ها آن را به همراه داشته باشد و در صورت لزوم با او تماس گرفته و یا او با شما تماس برقرار کند.
  • پول: همراه داشتن پول بدان معنی نیست که پول نقد زیادی به کودک خود بدهید، اما خوب است که کمی پول برای خریدهای احتمالی در کیف او بگذارید تا کمی هم خیال خودتان و هم خیال او راحت باشد.
  • شماره تلفن های دوستان و خانواده: اگر کودک بدون همراه در هواپیما دارید، فهرست کاملی از اسامی، تلفن و آدرس خود و خانواده ای که او را در فرودگاه تحویل می گیرد به او بدهید؛ ترجیحا دو نسخه که یکی در جیب و یکی در کیف خود بگذارد.
  • عکس: یکی دیگر از لوازم کاربردی عکس شخصی است که قرار است کودک را در فرودگاه مقصد تحویل بگیرد. می توانید اطلاعات تماس او را پشت عکس یادداشت کنید.
  • کپی پاسپورت و دیگر کارت های شناسایی: این ایده همواره به کار می آید که یک کپی از پاسپورت و دیگر کارت های شناسایی کودک خود تهیه نموده و در چمدان او بگذارید.
  • دارو: اگر کودک شما داروی خاصی مصرف می نماید همواره در دست داشتن داروهایش را در اولویت بگذارید. اگر نسخه پزشک نیز همراه او باشد نیز بهتر خواهد بود.
  • جزییات برنامه روز: مطمئن باشید کودک شما می داند که در مواقع اضطراری چه کارهایی باید بکند. مثلا او را با دستورالعمل هایی که زمان تاخیر و یا کنسل شدن پرواز احتیاج است، آشنا کنید. به او راه و روش پرواز در شب را یاد بدهید و یا اگر پرواز او در جهت توقف دارد نیز قوانین را با او مرور کنید. حداقل دو کپی از این اطلاعات به او بدهید تا آن را هم مانند شماره تلفن ها در دو جای مختلف قرار دهد.
  • خوراکی: خب بچه ها عاشق خوراکی هستند پس می تواند چند تنقلات مقوی در کیف او بگذارید و بعلاوه به او یک بطری آب خالی بدهید تا بعد از عبور از باجه کارت پرواز بتواند آن را پر نموده و همراه داشته باشد.
  • تفریح: بسته های کوچک تفریح را برای کودک خود خریداری کنید تا در طول پرواز حوصله اش سر نرود. مثلا می تواند کتاب های رنگ آمیزی، مداد رنگی، کتاب داستان، عروسک و یا تبلت را با او بفرستید.

قبل از خرید بلیط و پرواز

  • مطلع باشید: معمولا شرکت های هواپیمایی قوانین خود را نسبت به تحویل کودک بدون همراه در هواپیما دارند. به طور مثال قبل از تهیه با ایرلاین مورد نظر تماس بگیرید و قوانین را در خصوص همه چیز مخصوصا در خصوص اینکه در فرودگاه آیا کسی کودک را همراهی می نماید یا نه، از شرکت بپرسید.
  • سعی کنید پرواز صبح تهیه کنید: بدین صورت اگر هواپیما با مشکلاتی نظیر تاخیر یا کنسلی روبرو شد، بقیه روز را دارید تا برنامه خود را تغییر دهید. پروازهای صبح مزایای دیگری نیز دارند، مثلا اینکه کودک شما (اگر اختلاف ساعت با مقصد زیاد نباشد) در روز خواهد رسید و اینکه می تواند از پنجره ها بیرون را نگاه نموده و حسابی لذت ببرد.
  • جزییات را بنویسید: هر شخصی که زیر سن قانونی باشد در پروازها مخصوصا پروازهای بین المللی باید اجازه رسمی از والدین و یا قیم خود، مقصد و مدت زمان اقامت در آنجا را به همراه داشته باشد.
  • اطلاعات درست را فراهم کنید: والدین باید اطلاعات کامل را در خصوص اینکه چه کسی فرزند را در فرودگاه مبدأ تحویل داده و چه کسی او را در فرودگاه مقصد تحویل می گیرد را به طول کامل در اختیار مسئولین پرواز قرار دهد. معمولا در بیشتر ایرلاین ها فرآیند به این صورت است که یک مهماندار یا مسئول دیگری بعد از نشستن پرواز، کودک را از هواپیما خارج نموده و به شخص مورد نظر تحویل می دهد.
  • برنامه سفر را با کودک مرور کنید: کودک خود را با برنامه سفر آشنا کنید و مطمئن شوید که تمام مدارک به درستی همراه او هستند؛ مخصوصا زمانی که در پرواز برگشت نیز از خدمات کودک بدون همراه در هواپیما استفاده می نماید.
  • لباس های او را هوشمندانه انتخاب کنید: سعی کنید که لباسی به تن کودکتان نکنید که نام او را داشته باشد؛ چراکه افراد سودجو در آن صورت می توانند با صدا زدن نام کودک، کاری نمایند که او به آن ها اعتماد کند.
  • چمدان مناسب برای او تهیه نمایید: برای کودک خود یک چمدان راحت، کوچک و ترجیحا چرخدار انتخاب کنید که به راحتی آن را حمل کند.

در فرودگاه

  • زود بروید: کودک بدون همراه در هواپیما معمولا زودتر از بقیه سوار می گردد، پس برای اینکه این خدمات به درستی انجام گردد سعی کنید که او را زودتر از زمان معمول به فرودگاه برده و تاخیر نداشته باشید.
  • به مسئولین پرواز اطلاع دهید: اطمینان حاصل کنید که مسئولین پرواز مثل مهمانداران می دانند فرزند شما به تنهایی مسافرت می نماید. تأیید کنید که او در ناحیه ای از هواپیما قرار بگیرد تا آن ها به او دید داشته باشند؛ جلو و عقب هواپیما بسیار ایده آل است.

قوانین بعضی از شرکت های هواپیمایی داخلی

شرکت های هواپیمایی داخلی نظیر ماهان، ایران ایر، تابان و … قوانین مخصوص خود را در این خصوص دارند. معمولا در این شرکت ها، خدمات کودک بدون همراه در هواپیما به افراد بین 5 تا 12 سال ارائه می گردد. موارد زیر بعضی از مدارکی هستند که باید تهیه فرمایید؛ باز هم اشاره می کنیم که قوانین شرکت ها با هم فرق دارد و بهتر است برای اطلاعات بیشتر با دفاتر مربوطه تماس بگیرید.

  • همراه داشتن مدارک شناسایی کودک و سرپرست، ولی، کفیل و یا قیم قانونی کودک و گذرنامه
  • ویزا
  • بیمه (در صورت احتیاج) جهت پروازهای بین المللی الزامیست و کودک باید به وسیله والدین یا قیم رسمی تحویل و مورد بدرقه قرار گیرد.
  • در صورتیکه کودک به وسیله یکی از اقوام خویش تحویل داده می گردد همراه داشتن رضایت نامه رسمی ولی، سرپرست و … کودک الزامی است.
  • فرم مخصوص درخواست انجام امور مسافرت کودک بدون همراه در هواپیما (بعضی از ایرلاین ها کارتی به او می دهند که باید در تمام طول پرواز به گردن او آویخته گردد.
  • موافقت کتبی و رسمی همراه کودک بدون همراه در هواپیما با ثبت امضا در فرم مخصوص

منبع: cheapflights.com

منبع: الی گشت
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4797

به "آیا بچه ها به تنهایی اجازه سوار شدن به هواپیما را دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بچه ها به تنهایی اجازه سوار شدن به هواپیما را دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید