موزه ملی قطر - دور زمین

موزه ملی قطر

موزه ملی قطر (National Museum of Qatar) بعد از سال‌ها انتظار، بالاخره در مارس سال 2019 در دوحه افتتاح شد. معمار فرانسوی مشهور، جاون نوول، این سازه باشکوه و خیره‌کننده را با الهام از رزهای صحرایی طراحی کرده است. از دیگر آثار بی‌نظیر این هنرمند می‌توان به موزه لوور ابوظبی، برج دوحه و آسمان‌خراش توره اغبار در بارسلون اسپانیا اشاره کرد. موزه ملی قطر در بخش انتهایی کورنیش دوحه قرار گرفته و محل نمایش گالری‌هایی مختلف به طول 1.5 کیلومتر است. گالری‌های این موزه در 3 بخش تقسیم‌بندی شده‌اند: آغاز، زندگی در قطر و ساخت کشور. نمایشگاه‌ها بر تاریخ و میراث قطری تمرکز دارند و گذشته، حال و آینده این سرزمین و نقشش در دهکده جهانی را ارج می‌نهند. بازدید از این موزه برای هر کسی که به تور قطر می‌رود، یک تجربه هیجان‌آور، درگیرکننده و آموزشی خواهد بود، تجربه‌ای که به هیچ عنوان نباید از دست داد.

 
موزه ملی قطر

انتظارِ طولانی مدتی بوده و ساخت موزه برای چندین سال به تعویق افتاده بوده، اما سرانجام علاقه‌مندان به تاریخ و مسافران تور قطر یک موزه جدید و زیبا برای دیدن در خاورمیانه در اختیار دارند. در این موزه ردپای تاریخ در این سرزمین تا 700 میلیون سال قبل دنبال می‌شود تا به زمان حال حاضر برسد. خیره‌کننده‌ترین بخش‌های موزه ملی قطر، قصر بازسازی‌شده شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی و همچنین فرش مروارید بارودا هستند، فرشی که از بیشتر از 1.5 میلیون قطعه مروارید درست شده است. در اینجا همچنین آثار هنرمندان قطری مانند علی حسن و شیخ حسن بن محمد بن علی آل ثانی و هنرمند عراقی احمد آل بحرانی (مجسمه‌ساز) به نمایش گذاشته شده‌اند.

اما احتمالا خود ساختمان موزه هم به اندازه آثار به نمایش در آمده در داخلش جذاب و تماشایی باشد. این ساختمان 434 میلیون دلاری، توسط معماری طراحی شده که برای کارهای قبلیش جایزه معماری پریتزکر را دریافت کرده است. جاون نوول موزه ملی قطر را به شکل یک طرح درهم‌تنیده از 539 صفحه گرد بزرگ و کوچک ساخته است؛ صفحه‌هایی که در زاویه‌های مختلف به هم برخورد کرده‌اند و به نوعی یک پازل آینده‌نگرانه را ساخته‌اند. جان نوول در اظهار نظری در مورد ساختمانش گفته: "همه چیز در این موزه طراحی شده تا به بازدیدکنندگان حس صحرا و دریا را انتقال دهد. معماری و ساختار موزه ملی قطر نمادی است از فعل و انفعالات مرموز جاری در صحرا، جایی که الگوی در هم‌پیچیده گلبرگ‌های تیغ‌مانند رز صحرایی پدید می‌آید."

در پارک موزه ملی قطر، هنرمند فرانسوی جان‌میشل اوتونیل یک فواره 114تایی طراحی کرده است. این فواره‌ها طرح‌های خطاطی عربی را شکل می‌دهند. این موزه همچنین منزلگاه یک سالن اجتماعات با 220 صندلی، یک مرکز تحقیقات، یک فروشگاه و رستوران‌ها و کافه‌هایی است که سنت‌های آشپزی قطری را معرفی می‌کنند. می‌توانید برنامه بازدید از این موزه در تور قطر را با گشت و گذار در کورنیش دوحه و موزه هنر اسلامی ترکیب کنید و یک بعدازظهر عالی را در این سفر برای خودتان بسازید.

بازدید از موزه ملی قطر، کاروان‌سواری روزگاه مدرن است؛ در داخل این موزه، شما به صحرا می‌روید و بر می‌گردید در حالی که گنجینه‌های ارزشمندی را به غنیمت آورده‌اید: تصاویری ارزشمند که تا ابد بر حافظه‌تان نقش خواهند بست.

جان نوول

وبسایت
nmoq.org.qa
ساعات بازدید
9 صبح تا 7 شب (یکشنبه تا چهارشنبه)، 9 صبح تا 9 شب (پنجشنبه و شنبه)
هزینه ورودی
50 ریال قطری
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 24

به "موزه ملی قطر" امتیاز دهید

1 کاربر به "موزه ملی قطر" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ملی قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید