دیدار از جاذبه های پکن در سفر چین

به گزارش دور زمین، پکن (Beijing)، پایتخت رازآلود چین، با جاذبه‌های جهانی مانند کاخ‌های تاریخی، باغ‌های سلطنتی زیبا، معابدهای باشکوه، بازارهای پرهیاهو و مناطق هنری مدرن، به دنیای گردشگری خوش‌آمد می‌گوید. در این مطالب، جاذبه های برتر گردشگری پکن را معرفی خواهیم کرد.

دیدار از جاذبه های پکن در سفر چین

دیوار بزرگ

یکی از بناهای تاریخی شناخته شده در جهان، دیوار بزرگ (Great Wall) است که به طور فوری توسط مردم شناسایی می‌شود. ساخت این دیوار به قرن هفتم پیش از میلاد بازمی‌گردد، اگرچه بیشتر بخش‌های فعلی آن در طول دورهٔ مینگ (1368-1644) ساخته شدند. معروف‌ترین بخش از دیوار بزرگ توسط کین شی هوانگ (Qin Shi Huang)، اولین امپراتور دودمان چین، در دورهٔ 220 تا 206 پیش از میلاد ساخته شد. کل طول این دیوار 21٬196 کیلومتر است و مرزهای شمالی کهن چین را پوشش می‌دهد. هدف اصلی از ساخت این دیوار، محافظت از چین در برابر تهدیدات حمله‌های گروه‌های کوچ نشین شمالی از استپ‌های اوراسیا بود. محبوب‌ترین بخش‌های دیدنی از دیوار بزرگ شامل بادالینگ (Badaling)، گذرگاه جیایو (Jiayu Pass) و گذرگاه شانهای (Shanhai Pass) هستند، اما برای تجربهٔ هیجان‌انگیزتر می‌توان به بخش‌های دشوار و هیجان‌انگیز سیماتای (Simatai) مراجعه کرد.

کاخ تابستانی

کاخ تابستانی (Summer Palace)، که به زبان چینی با نام ییهیوان (Yiheyuan) شناخته می‌شود، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از باغ‌ها، دریاچه‌ها، کاخ‌ها و معابدهایی است که در طول دوره‌های تاریخی مختلف ساخته شده‌اند. این محل استراحت و آرامش با مساحت 290 هکتار در سال 1153 در دورهٔ جین آغاز شد، اما حدود 600 سال طول کشید تا به پایان برسد. سه چهارم از این مجموعه توسط آب اشغال شده‌اند، به همین دلیل اصلی نام آن، یعنی "باغ‌های امواج شفاف" (Gardens of Clear Ripples)، بوده است. در سال 1888 به این مکان نام کاخ تابستانی داده شد. این کاخ در حال حاضر تلفیقی زیبا از معماری و طراحی دارد و به خوبی ترکیبی از سازه‌های مصنوعی و چشم‌انداز طبیعی را نمایان می‌سازد.

شهر ممنوعه و موزه کاخ

معروف‌ترین مقصد گردشگری پکن، بی‌تردید شهر ممنوعه (Forbidden City) است که در قلب میدان تیان‌آنمن (Tiananmen Square) واقع شده و یک مجموعه از کاخ‌ها و اماکن پادشاهی است که تا سقوط سلسله‌های مینگ و چینگ در سال 1912 به‌عنوان محل اقامت امپراتورها شناخته می‌شد. این کاخ بزرگ که به سال 1406 بازمی‌گردد، نماینده‌ای برجسته از سبک‌های معماری سنتی چینی است. برخی از ساختمان‌های با شکوه آن هم‌اکنون به عنوان موزه کاخ شناخته می‌شوند که با بیش از 1 میلیون اثر هنری چینی از جمله نقاشی‌ها، سفال‌ها، جواهرات و سنگ‌های یشم، از ارزش بازدید بی‌نظیری برخوردار است. حتماً پاسپورت خود را همراه داشته باشید زیرا بدون آن، اجازه‌ی ورود به این موزه به خارجی‌ها داده نمی‌شود.

معبد بهشت

معبد بهشت (Temple of Heaven) که به زبان چینی به نام "تیان تان" (Tian Tan) نیز شناخته می‌شود، در بازه زمانی 1406 تا 1420 ساخته شد و مجموعه‌ای با شکوه از معابده ارزشمند است که امپراتوران دودمان‌های مینگ و چینگ در آن‌ها به برداشت محصولات کشاورزی مطلوبی دعا می‌کردند. از جمله ساختمان‌های مهم و پرافتخار در این مجموعه می‌توان به "تالار دعا برای برداشت محصولات مطلوب" (Hall of Prayer for Good Harvests)، "گنبد امپراتوری بهشت" (Imperial Vault of Heaven) و "محراب دایره‌وار" (Circular Mound Altar) اشاره کرد که به خوبی به بازدیدکنندگان تجربه‌ای از مراسم مذهبی کهن تائوئیسم را ارائه می‌دهد. این میراث جهانی یونسکو که از سوی امپراتور سازنده شهر ممنوعه به ساخت دستور داده شده بود، از طراحی‌های زیبا و نمادین پر است. بهره‌برداری از دوربین خود را در این مکان تجربه کنید؛ زیرا اطراف زیبایی‌های این معبد به تصویر می‌کشد.

بازار عتیقه پانجیایوان

بزرگترین بازار باز در پکن، بازار عتیقه پانجیایوان است که در حدود 4 هزار غرفه و به مساحت 26٬000 متر مربع گسترده شده است. این بازار در زمینهٔ عتیقه‌ها و آثار هنری چینی تخصص دارد. در این مکان می‌توانید اشیایی از جمله سنگ یشم، نقاشی، خط‌نویسی، قوری و عتیقه‌های منحصر به فردی را کشف کنید که در میان انبوهی از یادگاری‌های ارزان و طراحی‌های خاطره‌انگیز جا افتاده‌اند. بازار عتیقه پانجیایوان طیف گسترده‌ای از کالاهای با کیفیت متفاوت ارائه می‌دهد، بنابراین پیشنهاد می‌شود قیمت‌ها را دقیقاً بررسی کنید و در صورتی که به توافق مطلوب نرسیدید، از خرید منصرف شوید. همچنین، حواستان به مشخصات فروشنده باشد زیرا این موضوع به واقعیت کالاها اهمیت می‌دهد.

منطقه هنر 798

منطقه هنر 798 (798Art Zone) با گالری‌ها، مراکز هنری، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و کافه‌های متعدد، معروف‌ترین منطقهٔ هنر معاصر چین را تشکیل می‌دهد. این منطقه ابتدا مجموعه‌ای از کارخانه‌ها بود که برای تولید تجهیزات نظامی در دوران کمونیستی به‌کار گرفته می‌شد. بسیاری از ساختمان‌های اولیه هنوز باقی مانده‌اند و این ویژگی ظاهری، منطقه را به یک مرکز فرهنگی مدرن تبدیل کرده است. منطقه هنر 798 با ارائهٔ گالری‌ها، مراکز هنری و امکانات تفریحی، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مدرن و زیبای پکن شناخته می‌شود.

هوتانگ‌ها

پیاده‌روی در کوچه‌های باریک هوتانگ‌ها (hutongs)، که خیابان‌های کوچکی بین خانه‌های حیاط مرکزی تاریخی هستند، بهترین راه برای غوطه‌ور شدن در زیبایی‌های قدیمی پکن است. پکن گذشته‌ای دارای هوتانگ‌ها بود، اما بر اثر توسعهٔ گسترده شهری، بسیاری از آن‌ها از بین رفته‌اند. تعدادی از هوتانگ‌ها همچنان در اطراف دریاچه هوهای (Houhai) و خیابان گولو داجیه (Gulou Dajie)، نزدیک برج طبل (Drum Tower)، باقی‌مانده‌اند. پیاده‌روی یا سواری دوچرخه در میان کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های منحصر به فرد، به ویژه در اطراف خیابان نانلوگوشیانگ (Nanluoguxiang)، تجربه‌ای لذت‌بخش را ایجاد می‌کند. حتماً در مسیرتان برای تماشای برج طبل (Gulou) و برج ناقوس (Zhonglou) ایستادگی کنید.

رستوران کوانجوده

رستوران کوانجوده، که در سال 1864 تأسیس شد، به شهرت تهیه بهترین اردک سوخاری پکن در چین دست یافته است. این رستوران از روش‌های دقیق پرورش اردک‌ها نگهداری می‌کند و برای تضمین کیفیت و طعم عالی، از فرآیندهای پخت سنتی استفاده می‌کند؛ به عبارت دیگر، فقط از اردک‌هایی استفاده می‌کند که عمری کمتر از 100 روز و وزنی کمتر از 5 کیلوگرم دارند. این اردک‌ها همانند دهه‌های گذشته در اجاق‌های بی‌دریا سوخته می‌شوند که از چوب درختان میوه تغذیه می‌شود و در نتیجه، تا اندازه‌ای شیرین و کرمی می‌شوند. آن‌هایی که طعم میوه‌ای دارند، ممکن است در گوشتشان طعمی از میوه‌ها را تجربه کنید.

خیابان اسنک وانگفوجینگ

آیا تمایل دارید انواع اسنک‌های خیابانی محلی را تجربه کنید؟ بهترین جایی برای این کار، خیابان اسنک وانگفوجینگ (Wangfujing Snack Street) است که بهترین انواع اسنک خوشمزه و متنوع پکن را ارائه می‌دهد. از میان آن‌ها می‌توان به "بینگ تانگهولو" (زالزالک آبنباتی)، "دو میان دان" (رول‌های برنجی چسبناک با آرد شیرین لوبیا) و "تانگهو شائو" (کیک گندمی پخته و شیرین شده) اشاره کرد. این خیابان شبانه‌ها به زندگی می‌پیوندد و فریادهای فروشندگان در هر دو طرف خیابان، جوانب زندگی این بازار را پر می‌کنند. حتی اگر عطر و طعم اسنک‌ها به تن شما نخورد، فرهنگ شبانه این بازار گردشگری پرآواز به خودی‌خود تجربه‌ای جذاب را ارائه می‌دهد.

گالری دروازه سرخ

گالری دروازه سرخ (Red Gate Gallery)، یکی از پیشتازان گالری‌های پکن و نخستین فضای هنر معاصر خصوصی این شهر، به منظور ارتقاء هنر معاصر چین به سرتاسر جهان، نمایشگاه‌های متنوع را ترتیب می‌دهد و اغلب از هنرمندان نوآور حمایت می‌کند، به آن‌ها در رشد حرفه‌ای و ایجاد شهرت کمک می‌کند. از زمان تأسیس گالری دروازه سرخ در سال 1992، این محل به عنوان جایی معتبر برای ارائه بهترین اثرهای هنر معاصر چین شناخته شده است و می‌توان به آن به عنوان منبع اصلی آثار پیشتاز چینی در صحنه هنری این شهر اشاره کرد. این گالری خود نیز یک تجربه بصری جذاب دارد؛ چرا که درون یکی از تله‌های دوره مینگ قرار دارد که در معرض نابودی دیوار شهر برخوردهای جدی نداشته و به عنوان باقی‌مانده‌ای از آن دوران باقی مانده است.

انتشار: 13 آذر 1402 بروزرسانی: 13 آذر 1402 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5994

به "دیدار از جاذبه های پکن در سفر چین" امتیاز دهید

1 کاربر به "دیدار از جاذبه های پکن در سفر چین" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار از جاذبه های پکن در سفر چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید